دعوة لمظاهرات ضد إرادة الشعب المصري في قبول الاستفتاء - ..ٌ::ٌ:: النسابون العرب ::ٌ::ٌ..
..ٌ::ٌ:: النسابون العرب ::ٌ::ٌ..

التميز خلال 24 ساعة
العضو المميز الموضوع المميز المشرف المميز
((تمشي خطوة ترجع خطوة طفلتي))
بقلم : الجارود
« آخـــر الـــمــواضيـع »
         :: قبيلة الفضلي (آخر رد :عبدلله)       :: 12 - دراسة جديدة عن نسب العبيديين الفاطميين للدكتور محمد زغروت (آخر رد :عبدالقادر بن رزق الله)       :: مملكة فطاني في التاريخ والحضارة (آخر رد :سبل الهدى)       :: لمَاذَا غَيّر القُرآنُ حياة الصحابة ولَمْ يُغيّر حَياتنا؟ (آخر رد :سبل الهدى)       :: عائلـــة المحـض (آخر رد :ابن المحض)       :: وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ (آخر رد :سبل الهدى)       :: تأسيس لجنة تحقيق الانساب الهاشمية بموقع النسابون العرب (آخر رد :سبل الهدى)       :: اسهامات جديدة للنسابون العرب تؤكد ريادته العلمية (آخر رد :سبل الهدى)       :: الله أكبـــــــر ! (آخر رد :سبل الهدى)       :: هل يجوز أن يقال: أين الله , وكان الله ؟ (آخر رد :سبل الهدى)      


العودة   ..ٌ::ٌ:: النسابون العرب ::ٌ::ٌ.. > مجالس أخبار العرب > الاخبار باقلامنا


 
قديم 21-03-2011, 10:28 AM   رقم المشاركة :[1]
معلومات العضو
مشرف عام مجالس قبائل مصر - عضو مجلس الادارة
 
أحصائيات العضو

علم الدولة : علم الدولة Egypt

افتراضي دعوة لمظاهرات ضد إرادة الشعب المصري في قبول الاستفتاء

قوى سياسية تدعو للتظاهر الجمعة رفضًا للتعديلات الدستورية




القاهرة(د ب ا)
دعت الجمعية الوطنية للتغيير والبرلمان الشعبي وجبهة دعم الثورة الاحد جموع الشعب المصري بكل أطيافه إلى التظاهر يوم الجمعة القادم في الميادين العامة وفي مقدمتها ميدان التحرير لإعلان رفض تعديلات بعض مواد الدستور القديم ( دستور 1971 )، مشيرين إلى أن هذه التعديلات التي أجرتها اللجنة القانونية تحمل في طياتها كثيرا مما يفسد بعض ايجابياتها.
وذكر بيان مشترك أن أهم تلك العيوب إنها تعديلات تعيد الاعتراف بالدستور القديم الذي سقط مع رحيل الرئيس السابق حسن مبارك ،وإن الدستور القديم به 39 مادة تسهل عودة الاستبداد إذا أراد الرئيس الجديد فور انتخابه الانقضاض على مكاسب الثورة واستعادة النظام الدكتاتوري الذي يجعله حاكما بسلطات إلهية.
واضاف البيان أن التعديلات تعطي الرئيس صلاحية تعيين نائب له لايأتي بالانتخاب، وقد يؤدي ذلك لتعيين أحد أبناء الرؤساء أو أحد أقاربه نائبا له ، كما أن تلك التعديلات تمنح أعضاء هيئة قضايا الدولة التي تدافع عن الحكومة والنيابة الإدارية الخاضعين لوزير العدل الذي يمثل السلطة التنفيذية سلطة الإشراف على الانتخابات وفرز الأصوات، وما يترتب عليه من انعدام الاستقلالية والخضوع للسلطة وزير العدل.
وأشار البيان إلى أن التعديلات أبقت على مجلس الشورى رغم عدم أهميته وترك للرئيس القادم تعيين ثلث أعضائه مما يجعله تابعا له ، كما إن البرلمان الذي سينتخب في شهر يونيو المقبل ويقوم على أساس التعديلات الحالية لن يعبر عن قوي الثورة الجديدة وأشواقها في الحرية والعدالة والكفاية، بل يعبر عن الـ 50% المزيفة باسم العمال والفلاحين ولا يمثلهم وسيقتصر على الأحزاب والجماعات القديمة وحدها بما في ذلك الحزب اللاوطني الذي أفسد الحياة السياسية.
وكان المستشار محمد عطية رئيس اللجنة القضائية العليا المشرفة على الاستفتاء بمصر قد اعلن مساء اليوم الاحد أن أغلبية بلغت نسبتها 2ر77 % من المصريين وافقت على التعديلات الدستورية.
د ابو يحيى غير متواجد حالياً  
قديم 21-03-2011, 10:32 AM   رقم المشاركة :[2]
معلومات العضو
مشرف عام مجالس قبائل مصر - عضو مجلس الادارة
 
أحصائيات العضو

علم الدولة : علم الدولة Egypt

افتراضي

الأجمل من ذلك التعليقات

فهذا تعليق يبدو انه من اصحاب تلك الدعوة


  • تعليق :eng.tamer60
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:13:00 ص

ماذا بعد نعم للتعدبلات

نحترم راى الاغلبية لكن ماذا انتم فاعلين امام عيوب التعديلات الدستورية وهى :
1- إنها تعديلات تعيد الاعتراف بالدستور القديم الذي سقط مع رحيل الرئيس السابق.
2- إن الدستور القديم به 39 مادة تسهل عودة الاستبداد إذا أرد الرئيس الجديد فور انتخابه الانقضاض على مكاسب الثورة واستعادة النظام الدكتاتوري الذي يجعله حاكما بسلطات إلهية.
3- إنها تعطي الرئيس صلاحية تعيين نائب له لايأتي بالانتخاب، وقد يؤدي ذلك لتعيين أحد أبناء الرؤساء أو أحد أقاربه نائبا له.
4- إن هذه التعديلات تمنح أعضاء هيئة قضايا الدولة التي تدافع عن الحكومة والنيابة الإدارية الخاضعين لوزير العدل الذي يمثل السلطة التنفيذية سلطة الإشراف على الانتخابات وفرز الأصوات، وما يترتب عليه من انعدام الاستقلالية والخضوع للسلطة وزير العدل.
5- أنه أبقي على مجلس الشورى رغم عدم أهميته وترك للرئيس القادم تعيين ثلث أعضائه مما يجعله تابعا له.
6- إن البرلمان الذي سينتخب في شهر يونيو 2011 ويقوم على أساس التعديلات الحالية لن يعبر عن قوي الثورة الجديدة وأشواقها في الحرية والعدالة والكفاية، بل يعبر عن الـ 50% المزيفة باسم العمال والفلاحين ولا يمثلهم وسيقتصر على الأحزاب والجماعات القديمة وحدها بما في ذلك الحزب اللاوطني الذي أفسد الحياة السياسية. لذلك لابد من تفعيل الحوار الان للخروج بنتائج ايجابية ومقترحات لتلافى سيطرة هذة العيوب على البرلمان القادم يعنى بدلا من البكاء على اللبن المسكوب ياريت نتحرك بايجابية وبدون مظاهرات تعطل مسيرة الاصلاح الاقتصادى على فكرة انا قلت لا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق
د ابو يحيى غير متواجد حالياً  
قديم 21-03-2011, 10:45 AM   رقم المشاركة :[3]
معلومات العضو
مشرف عام مجالس قبائل مصر - عضو مجلس الادارة
 
أحصائيات العضو

علم الدولة : علم الدولة Egypt

افتراضي


المرة دى انتو مين

طبعا لما يطلعو يتظاهرو مش هيكملو 1 فى الالف لان حتى اللى قالو لا كتير منهم مش ناوى يعارض نتيجة الاستفتاء.
لكن الغوغائية السياسية تفرض عليهم استمرار التظاهر. انا قلت "لا" وبجد وكنت مقتنع مش علشان حد قالى ولكن لان كل الحجج اللى قدمها قالئى نعم لم تقنعنى لكن مينفعش لما استفتاء زى ده بالنظافة دى وعظمة الشعب اللى نزل يحط صوته ارجع اتظاهر ضده كده ابقى باتظاهر ضد الشعب وساعتها الشعب ياكلنى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :paradisegard
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:15:00 ص

شغل عيال

ده شغل عيال صغيرة أمال ديموقراطية إيه اللي بيتكلموا فيها قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Mido2010
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:13:00 ص

ايه الهبل ده

الموضوع خلص خلاص ، احنا مش هاندير البلد من ميدان التحرير ، من دلوقتى صناديق الانتخاب يجب ان تكون هى الحكم فقط ، حتى لا تتحكم قلة فى الاغلبية لمجرد ان صوتهم عالى ، ما تخلوش العالم يضحك علينا ، عموما بالجزمة يا ولاد الكلب لو حد نزل التحرير قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :moh1908
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:12:00 ص

النفخ


ارجو من القوات المسلحة اى حد يعمل مظاهرة تانى فىجميع الميادين و خصوصا ميدان التحرير يتم (نفخة فى الميدان حتى يكون عبرة لغيرة)
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Falla7Masry
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:12:00 ص

كل مرشحو الرئاسه سقطوا

الشعب المصرى اذكى مما توقع الانتهازيين وبقايا النظام الثقافى والارهاب الفكرى. الشعب المصرى العظيم ضرب مثلا جديدا فى الاستقلال وهذا ما لا يستطيع ان تقبله الاقليه المتشدقه المجعجعه فى الاعلام والصحف وقد ارهبت واحتقرت الشعب بكل الطرق والوسائل والمعانى. اقلية الارهاب الفكرى رأت فى نفسها من الغرور ما يجعلها تحتقر اغلبية الشعب وترفض النتيجه الديمقراطيه. انظروا واستمعوا الى حججهم الواهيه الضعيفه المبكيه المحزنه. انظروا واستمعوا الى الاهانات التى يطلقونها على الشعب العظيم لمجرد انه خرج عن رأيهم واعرب عن ارادته. انظروا الى بقايا وامتداد عهد مبارك وان كانوا لا يعلمون. انظروا وتذكروا... وربما نحتاج الى ثوره ضد الاقليه التى تدعى الثقافه وتحتكرها والتى ترهب وتحتقر الشعب المصرى ولا تعترف بالديمقراطيه الحقيقيه.
الشعب المصرى وبرغم من امية الكثيرون، الا انه ذكى واعى وعظيم واجبر على كثيروا الكلام والامتداد الفكرى للنظام البائس ان يرحلوا عن حياتنا. الشعب المصرى اسقط كل مرشحين الرئاسه الخمسه بجداره فهل من منادى. ارحلوا عنا ارحلوا وارحمونا واتركونا والا فسنخلعكم.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



لا للتعديلات و لا للتظاهر

انا من الناس الي قالوا لأ و زعلت جدا من النتيجة لكن انا ضد التظاهر 1000 في المية لأن التظاهر في الحالة دي يبقى صوت عالي و فرض وصاية على الناس الي مثلوا الاغلبية حتى لو كانوا غلطانين عيب جدا على دعاة الديمقراطية يعملو كدة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :moh1908
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:10:00 ص

نحن لا نصلح للديمقراطية

علشان كدة احنا لا نصلح لديمقراطية الذين ينادون بمظاهرة على التعديلات هم اعداء الديمقراطيو و راى الاغلبية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :credit
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:08:00 ص

الرضوخ للامر الواقع

نتيجة الاستفتاء توضح ان مصر بها عدد كبير من المثقفين عددهم حوالي 4 مليون وصوتوا بلا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



لو مزورة كان ماشى

الصندوق قال لا يبقى لا
الصندوق قال نعم يبقى نعم
وبعدين دى 77% مش 52% يبقى رأى الشعب اتقال وخلصنا وهنكمل بس الصيغة هتختلف والخطوات هتختلف.
اول دروس الديمقراطية ان ترضى برأى الاغليبة ولكن تحاول الوصول للتوافق.
والاهم الاعلان الدستورى اللى هيطلع بالدستور المؤقت خلال يومين
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Nona
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:07:00 ص

منتهى التخلف والديكتاتورية

نفسي أعرف فين الديمقراطيةاللي بينادوا بها!!! عشان النتيجة طلعت ضد رغبتهم يبقى يتظاهروا!!! انا من الاول باقول دول ماعندهمش ريحة الديمقراطية ولا بيفهموا معناهااصلا... ولو فعلا اتظاهروا يوم الجمعة يبقى الحل الوحيد هو ابادتهم بالدبابات.. لأن دول ماينفعش يعبروا عن ولا يتكلموا باسم الشعب، طالما انهم بيعترضوا على رأي الأغلبية وعلى نتيجة انتخابات كان فوق النزيهة.. جتهم الارف زهقونا في عيشتنا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :magpc1990
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:05:00 ص

نصيحة

أنا قلت لأ, وبقولكم بلاش أحسن, اللعبة اتلعبت صح والتعديلات اتقبلت من الشعب, التظاهر ده كده ضد الشعب مش النظام.
على فكرة المشكلة في الشعب مش في النظام.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :QarawiSazeg
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:05:00 ص

ليه

أنا لا أوافق علي التعديلات الدستوريه
و كذلك لا أوافق علي أي مظاهرات في الفتره القادمه

يجب التركيز بالرغم من الإحباط الشديد من مدي سذاجة الأداء الديموقراطي المصري


ممكن نقول مصر 3

تلت بينخدع بالدين - مسلمين و مسيحيين -

و تلت عمل الثوره و طلع عينه


و تلت مش فاهم حاجه و لا ليه في أي حاجه و ده بكل أسف اللي هيرجح كافة واحد من الطرفين الأخرين و بالتالي هو اللي هيحكم مصر.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :pazoka81
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:04:00 ص

لا للتظاهر

الدعوة دي ملهاش اي مسمي غير انها خيانة للبلد في الوقت الحالي... واي حد هينزل يبقي عنده اكبر قدر ممكن من الغباء السياسي والحقد علي دولة محتاجة بجد ايدينا عشان تقوم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :gadoo
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:03:00 ص

انشر يا مصراوى

دولت ولاد وسخة مش عرفين يعنى اية ديمقراطية وراى الاغلبية لزم يحترم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :m_abokhalil
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:03:00 ص

لأ بقه

الناس دي مش بتحترم حد ولا إيه؟

المفروض أن الاستفتاء ده بيعبر عن رأي الشعب، ليه بقه مش عاجبهم؟ هي دي الحرية؟
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :khater1967
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:03:00 ص

سببية

تعتبر النتيجة سلبية لأن 14 مليون 20% من الشعب وأعتقد أنهم هذة المرة طبقة المثقفين وباقى الشعب العمال والفلاحين والموظفين والمرتزقة بتوع الأنتخابات لم يصوتوا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :moh780
  • بتاريخ : 21/03/2011 09:01:00 ص

لا للتفاهة

لقد خرج الشعب وقال كلمته ولابد من احترامها ياجمعية النفخ في النار - وعيب يادكاترة يامحترمين ياللي ماليين الجمعية اتقوا الله وبلاش تفاهة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



ايه بقي

انا واحدة قولت لاء للتعديلات بس لما عرفت النتيجة احترمتها صحيح مكنتش اللى فى بالي فيه بس لازم نحترم الراي الاخر لاول مرة يكون فى مصر ديمقراطية وتعرف تعبر عن رأيك البلد فى وضع صعب وانتوا بتقولوا مظاهرات لاء بقي الجيش مستحمبل كتير لازم يكون فى موقف حاسم لازم نصبر مش بين يوم وليللة عايزين كل حاجة تتحق احنا اللى بإيدينا نصلح كل حاجة اهمدوا بقي قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :homosh
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:56:00 ص

أنا أرفض التعديلات بشده

أنا أرفض التعديلات بشده , بس ضد أي تظاهر أو حتي التعليق عالنتيجه ومع إحترام الديمقراطية وإحترام رأي الأغلبية مهما كانت وتقبل الأخر
اللي عايز يتظاهر بجد حد غير مسئول بالمرة ومايستحقش أي إحترام لأانو أصلا محترموش رغبات الأخرين
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Helios
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:56:00 ص

أحا

كس ام أخبارك يا مصراوى
على كس ام اللى بيعلقوا عليها
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Mahmoud80s
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:55:00 ص

لا للمظاهرات في الوقت الحالي

الاستفتاء كان نزيه و اللي عايز يدافع عن وجهة نظرو ينزل يتكلم مع الناس و يوعيهم.. لا للمظاهرات من اجل المظاهرات... على فكرة انا من انصار لا ... بس الاختلاف في الراي لا يعني الاختلاف في المصلحة لان مصلحتنا كلنا واحدة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Roshdy
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:54:00 ص

خيانة وطنية

مظاهرات تانية = خيانة وطنية
البلد حققت حلم الديمقراطية
تريدون تحقيق حلمكم الشخصى فى الوصول للحكم
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :akramessam
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:54:00 ص

يا جماعة افهموا بقى

الاستفتاء دة كان
سواء كانت بنعم او لا
على مواد ستضاف لاعلان دستوري مؤقت لحين اجراء انتخابات برلمانية جديدة والبرلمان هو من سيصيغ الدستور الجديد
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :KIng
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:52:00 ص

من أنتم ؟

أطالب الجيش بأخذ موقف عنيف مع اي متظاهر يوم الجمعة
لأن الصندوق نطق بكلمتة والناس دة عايزة تولع البلد
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ABORAWAN2005
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:51:00 ص

الديمقراطية

فين بقى الديمقراطية اللي بيقولوا عليها دي
للمرة الأولى في تاريخ مصر .. يتم حرمان المصريين المتوفين من التصويت في الاستفتاء ..
راى الاغلبيه لازم يحترم ولا ال114 مليون اللى قالوا نعم من فلول الحزب الوطنى وبعدين اللى عايز دستور جديد ده عايز دستور على مزاجه هما اللى ضربوا البرادعى كمان من فلول الحزب الوطنى اه ما هيا دى النغمه وبعدين ما هما قالوا مجلس الشعب هيعلن دستور جديد لا ليه بقى ؟؟ علشان اللى متنطبقش عليه تعديلات الدجستور مش عاجبه زى البرادعى وايمن نور مليون لا للبرادعى وايمن نور ومليون نعم لتعديل الدستور
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :elbadawy
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:50:00 ص

من محددات الديمقراطية الاحترام

بعيدا عما قلناه من رأى بنعم او بلا انا شخصيا قلت لا وانا مقتنع اشد الاقتناع بها ولكن عندما تأتى النتيجة النهائية لصالح نعم فاحترام رأى الاغلبية مفروض وهذه هى الديمقراطية صحيح شاب الاراء عيب ما من جهة الدفع الدينى سواء من الاسلاميين للاجابه بنعم والمسيحيين للاجابة بلا وللاسف صار التوجه الدينى والطائفيه هى الحاكم وهذا شئ لايجوز مستقبلا واقول لدعاته انتم ضعفاء للاسف بقدر ماتصفون به انفسكم بالقوة لا فانتم بالفعل ضعفاء ولاترون فى انفسكم قوة مجردة فتلتجأون الى وسائل اخرى اقرب الى التدليس والاستغلال للاسف وعلى الجانب الاخر موضوع رفض التعديلات من جانب حركة التغيير اقول الامر لايجوز فالرفض او القبول تم فى صناديق الاستفتاء وما يجب الان عمله هو دراسة متأنية لما حدث وكيفية الاستفاده منه فى الانتخابات القادمة ولانشتت جهودنا فى امر تم حسمه ولنضع جميعا ايدينا معا بغية بناء وطن على اساس ديمقراطى محترم وان من محددات الديمقراطية الادب والاحترام الذين يقتضيان منا الاعتراف باراء الغير وان خالفتنى واكبر مثل على مدى الانحطاط عند البعض للاسف هو ماحدث للاستاذ الدكتور محمد البرادعى والتعدى عليه هذا سلوك بلطجية اغبياء لابد ان يلفظهم المجتمع ايا كانت اتجاهاتهم واخيرا انا لست مع جمعة رفض التعديلات ولكن مع الدراسة المتأنية وتحديد برامج العمل فى المرحلة القادمة فى ضوء ماجرى فى عملية الاستفتاء ونتيجتها ووفق الجميع لعمل الخير قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :bumaleka
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:49:00 ص

ركوب الثورة

سؤال بسيط للناس دي .. أيه وزنكم في الشارع؟ وهل انتم حقا من قام بالثورة أم انكم تركبون الثورة؟! اليوم سمعت في الجزيرة واحد منهم بيقول ان الشعب المصري سيكون ضحية القوى الظلامية والنظام البائد وهو بالمناسبة احد اعضاء لجنة حماية الثورة وبغض النظر عن انني عندما سمعته كنت كأنني استمع لحسني مبارك عندما كان يتحدث عن عدم اهلية الشعب المصري للديمقراطية لكن توارد لذهني سؤالين: من الذي اختارك لتمثل الثورة في هذه اللجنة؟ وكم عدد الذين يعرفونك من الاربعة ملايين التي تظاهرت في ميدان التحرير؟!!!!!!! قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Ahmed
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:49:00 ص

تحيا مصر


فيها يااا اخفيها !!!

فين الديمقراطية والنزاهة مش بقولكم مفيش ديمقراطية على اي شبر على وجه الارض

كل واحد عايز يمشي رايه
الاغلبية توافق متوافقش ده موضوع تانى يخصهم انما احنا عايزين اللى عايزينه

احترموا راي الاغلبية والا اذا كان مخططكم تجيبوا اعوانكم عندنا زى ليبيا

قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :akramessam
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:45:00 ص

قال يعني مش فاهمين

ان الجيش اعلن انه سيصيغ اعلان دستوري مؤقت لحين اجراء انتخابات برلمانية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :be_cool1001
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:45:00 ص

الي :3bd Almon3em

ياسيدي الفاضل احب اعرفك بنفسي انا مسلم والحمد لله وبس مش اخوانجي زي ماحضرتك قلت رغم انها مش شتيمةاو وصمة عار اتبراء منها ومش منتمي لاي تيار سياسي بس المعني اللي حبيت انقله التيار الاعلامي الفترة اللي فاتت 90% إن مكنش اكتر كان بيروج للتصويت (بلا) والسيد ضياء امبارح كان بيتهم اغلب اللي راحوا امبارح انهم راحوا وهما مش فاهمين حاجة وانهم راحوا تحت ضغوط دينية واخوانية بل تتطرف في قوله ان فيه ناس كانت بتقول نعم عشان فيه ناس قالتلهم الدائرة الخضراء بتودي الجنة والدائرة السوداء هتودي النار -- وياسيدي الفاضل اذا افترضنا ان ده حصل ليه متكلمتش عن الخطاب الديني المسيحي في الكنائس او القنوات الفضائية معلش انت اللي شوف الحلقة تاني هتلاقي السيد رشوان بيكفر الناس اللي راحت تقول نعم اكتر من الاخوانجية نفسهم وسلام عليكم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mogahed2000
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:42:00 ص

مش من حق حد

خلاص طالما ان الحكم كان الصندوق وان الانتخابات كانت نزيهة والشعب قال كلمته بكل حرية ووضوح يبقى مش من حق حد انه يعترض لان ده ضد الديمقراطية اللى حضراتكوا بتنادوا بيها انا من مؤيدين البرادعي لكن مختلف معاه فى الاعتراض على التعديلات وخصوصا ان فيه انتخابات نزيهة جرت على الارض وقالت كلمتها قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mousagab
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:41:00 ص

عدم الفهم

التظاهر دليل على عدم فهم الديمقراطية
فالاغلبية قالت رايها وعلى الاقلية ان تحترمه
فلا خير في اضاعة الوقت وتعطيل المصالح
وقبولك الهزيمة يوما ما لا يعني انتهاء حياتك فقد تنتصر في مجالات اخرى
د.موسى فايد
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



لن اتنازل عن حقى

لن اتنازل عن حقى الدمقراطى فى التعبير عن رأى و اذا كانت الأغلبية معى فأذا انا راى صحيح و اذا كانت الأغلبية ضدى فانا مع الأغلبية حتى لو كنت مختلف معهم
اما اذا كان هذا الخبر صحيح و لم يدخل الجيش لتصحيح اوضاع الدمقراطية فاذا انا مجبر على النزول الى الشارع و قتل كل من تسول لة نفسة ويخالف الدمقراطية
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :nilelover
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:40:00 ص

غريبة

امال بقى ايه الفرق بين الحزب الوطني والجمعية الوطنية للتغيير!؟
الاتنين عايزين يمشوا رأيهم عالأغلبية!!!
فين الديموقراطية!؟
كده بقى في علامات تعجب كثيرة على الجمعية والبرادعي والاتنين بيخسروا الناس كل يوم أكتر من اللي قبله!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :3bd Almon3em
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:39:00 ص

shahinhom

ليه بتحاول تخفي الحقائق ؟
انزل الشارع واسال عموم الناس هما قالو نعم ليه .. واسالهم ايه هي مواد الدستور اللي انتو قلتو عليها نعم .. وبعد ما تاخد الاجوبة قارن عدد الناس دي بعدد الناس اللي قالت نعم عشان فعلا فاهمة التعديلات وعارفة هي قالت نعم ليه ..
وبعدين اذا كان الاستقرار والوطني والاخوان فزاعة لتبرير ان غالبية الشعب قالو نعم .. امال ايه السبب الحقيقي اللي حضرتك شايفه ؟
ماهو لو ده كله كان فزاعات يبقا السبب الحقيقي ان ال 18 مليون اللي قالو صوتهم في الاستفتاء فاهمين كل التعديلات الدستورية ..
يا سيدي اقسم بالله العظيم ان ناس كتير جدا راحت تقول نعم عشان تدخل الجنه !
واقسملك تاني ان ناس كتير قالت نعم ( ودول الاغلبية ) عشان في نظرهم ان نعم = الاستقرار ..
واقسملك تالت ان اللي قالو نعم على التعديلات نفسها لانهم فاهمين التعديلات نفسها بالنسبة للفئتين اللي سبقو يعتبرو اقلية ..

وبعدين في تعليق تاني ليك بتتهم ان اللي بيقولو لا للتعديلات انهم لا يقبلون الراي الآخر وبتتهمهم بالفوضى والهمجية .. طيب انا كنت بقول لا وعايزك تقرأ تعليقي السابق هنا وتشوف ايه رأيي على دعوة التظاهر ده ..

حاولو لما تتحاورو مع راي معارض لكم تتحاورو بموضوعية شوية .. مش هجوم لمجرد الهجوم وخلاص على اصحاب راي مختلف .. اللي بيدعو للتظاهر دول قلة قليلة جدا .. ولو كلفت نفسك وقرأت معظم تعليقات السادة القراء الافاضل اللي كانو رافضين التعديلات بيرفضو ايضا هذا الاسلوب في عدم احترام رأي الاغلبية ..
للاسف في ناس الموضوع بالنسبالها مش موضوع اننا لنا هدف مشترك وهو مصلحة مصر .. لا ناس هدفها الدفاع عن وجهة نظرها وخلاص .. كانها حرب يعني .. اللي مش معايا فهو ضدي .. نفس اسلوب الحزب الوطني .. امتى هنتقدم بقا !!!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



ديمقراطيتهم

واضح إن الديمقراطية في نظر هؤلاء لاتعني إلا مايعتقدونه فقط ، إذا كان عملوا كدا في مجرد استفتاء هيعملوا إيه في انتخابات مجلس الشعب ولا الانتخابات الرئاسية؟؟ من يرفض نتيجة الاستفتاء هو رافض وكاره للشعب المصري قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :akramessam
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:38:00 ص

التعديلات وورقة التوت

التعديلات وورقة التوت التي سقطت عن الجميع
للأسف كثرين لم يفطنوا لحقيقة من يزايد على مشاعرهم
من قوى سياسية وشخصيات معارضة كانت من أعوان النظام السابق أو مخبرين "شيك" لأمن الدولة
إنتهت شعبيتهم بعد الثورة وحتى يحيوها من جديد
لا يوجدأفضلمن مزاد المشاعر الشعبيه

حتى يعودوا للساحة بصورة المدافعين على مكتسبات الثورة والحقيقة انهم يساوموا عليها

مثلا
قبل واثناء الثورة
حزب الوفد رئيسة لم يقف 10دقائق بالتحرير وقنواتة كانت تهاجم الثورة وهو بيساوم مع عمر سليمان
وبعد الثورة
خرج يقول الدستور القديم "حيرجع تانى"

بينما الحقيقة الخفية

اللى مش عايزين يقولوها ان المواد اللى تم الاستفتاء عليها
عبارة عن مواد ستضاف لجوهر
إعلان دستوري جديد سيعلنه الجيش
لحين اجراء انتخابات برلمانية والبرلمان المنتخب هو من سيصيغ الدستور الجديد باذن الله
سواء كانت الاغلبية "نعم" أو "لا"
مثل اخر
الادعاء انه بعد صياغة الدستور الجديد ستقام انتخابات جديدة برلمانية ورئاسية وذلك تضيع للوقت والمال
والحقيقة
ان الدستور لا يطبق بأثر رجعي
فكل الجهات اللي سيتم انتخابها ستظل حتى انتهاء مدتها
والدستور الجديد سيطبق على الانتخابات الجديدة
ويوجد امور كثيرة تم المزايدة عليها والجدل بانصاف الحقائق واخفاء ما يضحد حججهم
دليل أخر
السادة المرشحين للانتخابات الرئاسية وهم عارفين الحقايق دية وعشان يظهروش على انهم من مناهضي الثورة ويخسروا شعبيتهم
صوتوا ب"لا" بدلا من الوقوف امام هذا التخبط والمزايدة من المعارضة الهشة

وهنا لي سؤال هؤلاء المعارضين

كانو اوراق في يد النظام السابق
هل تودوا ان تجعلوهم ابطال الان ؟!؟!؟

شئ اخير

بعض الليبرالين و غيرهم
خرج عقب الثورة يطالب بتغير الدستور لليبرالي حتى تدخل مصر في حياه جديدة
وهو ما اخاف بعض طوائف الشعب من التعديلات الدستورية ان تتغير المادة الثانية بالدستور وهو تستبدل من
أن الشريعة الاسلامية هي دين الدولة المصرية الى العلمانية
مما دفع الكثيرين للمناداه بالتصويت بنعم
بينما الحقيقية انه
لو كانت الاغلبية بنعم او لا
سيعلن الجيش عن اعلان دستوري مؤقت لحين إجراء انتخابات برلمانية جديدة
لكن لعلم هؤلاء من ضعف شعبيتهم
سواء لدورهم السلبي قبل الثورة أو لضعف برنامجهم الذي ترفضة طبيعة الشخصية المصرية جعلهم يطالبوا يماطلوا لكسب وقت اكبر لعل الناس تتغير طبيعة تفكيرهم بين ليلة وضحاها
متناسين ان البلاد تمر بفترة عصيبة ويجب ان يستقر الوضع
فالاقتصاد متداعي
والحالة الامنية مزرية فبدلا من ان ينادوا بمظاهرات جديدة كانوا تظاهروا ضد الافراج عن ضباط الاسكندرية المتهمين بقتل العشرات
اليس ذلك بدليل على انها مزايدة وليست وطنية
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :saideid
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:38:00 ص

هنا الاستهزاء بالعقول

من هنا ياشباب وياهل الحرية والديمقراطية الاستهزاء بعقول واراء المصريين كل منا اعتقد انه صح والباقى جهلاء ونحن احتكمنا للاراء الشعب وخرجت النسبة حسب الذين ذهبوا بانفسهم وبرضاهم واظهرت النسبة 77% مش 99% من هنا لابد وان نحتكم لراى الشعب اذا كنا نامن بالديمقراطية اما ان نشكك فى بعضنا وبعض الاحزاب لانها لم توافق رايها يبقى فيه تزوير وعلشان ضعف مناخهم راو ان الشعب جاهل وهما اصلا الجهلاء والذين يريدون الوضع السئ لمصر ياناس فوقوا خلوا الحكومة والمجلس يكمل مشواره للاخر ولا هو افضل ان المجلس يرجع تانى ويصدر احكامه العرفية ونرجع للاعتقالات والحبس ولاننا لم نتعود على احترام الذات فاصبحنا نستهتر بعقول الاخرين كل واحد بعد الثورة اصبح حكم وقاضى ومدافع حتى ان لم يحصل على شهادة لابد وان نتعلم ممن حولنا شوفوا لبنان ..ليبيا.. البحرين.. السعودية.. اليمن ..السودان ..نحن الان نعطى الفرصة للدخلاء والجبناء ان يتوغلوا وسوف تصبحون انتم جميعا الخائنيين لهذه البلد وسوف نصل فى النهاية لحرب اهلية ينسحب الجيش للحدود ونصبح بيننا من يعارض فكر الاخر يقتله وهذا الذى انتم وعملائكم تريدونه ياهل الحرية والديمقراطيه افيقوا حتى الان بعض الاسر لاتملك قوت يومها منذ اندلاع الثورة افيقوا يرحمكم الله ......عاشت مصر حرة مستقلة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ISHM
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:36:00 ص

يكفى

الجمعية الوطنية للتغيير والبرلمان الشعبي وجبهة دعم الثورة نادوا قبل ذلك بالتغيير وبالديموقراطيه وعندما يذهب الشعب الى صناديق الاستفتاء ليقول كلمته ورايه بالموافقه على التعديلات يخرج الساده اعضاء الجمعيه ويجيشوا الجيوش للاعتراض فاين اذا الديوقراطيه التى تشدقتوا بها سابقا وهل اصبح الصوت العالى هو الاقوى بغض النظر عن ارادة باقى الشعب ؟ياساده اتقوا الله فى مصر ولنذهب بها سويا الى بر الامان قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :eg
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:35:00 ص

لا للتظاهر

على فكرة أنا كنت بقول نلغى مجلس الشورى فعلمت انه مجلس إستشارى من الممكن أن يحتوى علماء ممن ليس لهم فى السياسة يقدمون مشاريع نافعة لمجلس الشعب لمناقشتها

أما التظاهر رفضاً للتعديلات هو إنقلاب على الديموقراطيه لن يرضخ له المجلس العسكرى وإن فعل تحت ضغط مليونى فسيكون رد الفعل هو فرض الأحكام العرفيه وإلغاء نتيجة الأستفتاء


وعلى فكرة سيجتمع إخواننا المسيحيون مع المعترضيين ولكنهم لن يقولوا بأنها مظاهرات مسيحية

وأنا أعجب بأن المسلمين منهم من قال نعم ومنهم من قال لا
وأما المسيحيين فقد قالوا جميعاً لا
وأنا أقول بأن المسيحى هو مصرى وكنت أود أن يكون منهم من قال نعم ومنهم من يقول لا

نرجوا قبول النتيجة والإستعداد لخدمة مصر من مواقعنا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hass
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:32:00 ص

ايه الهبل ده

هي مظاهرات و خلاص ولا ايه الم تفهمون بعد ان جزء كبير من نعم ردا علي المظاهرات في الفاضيه و المليانه سياسه الشارع مش هاتوصل لحاجه يا اقليه و بلاش فرض وصايه و ماتخسروش رصيد اكتر من كده عند المواطن البسيط قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hgpsdk
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:30:00 ص

شئ يخرج الانسان عن شعورة

الناس دى لها مئارب اخرى وهى انهم كانو يئمالون فى شئ وضاع منهم ولو كانو فعلا يحترمون ارادة الشعب لقالو نحن نؤيد نعم لان الشعب اراد هذا وانة من موقع تائيد الشعب لنعم لن يخرج معكم احدا من شعب مصر هل تعلمون لماذا لانكم لم تحترمو ارادتة فالاستقرار والتقدم واحذرؤ ارادة الشعب عندما يقول نعم وانتم تريدون هدم التقدم والنمو كفاكم كفاكم بقى قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :MIDOO1002000
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:29:00 ص

عيب عليك يا مصراوى

ياجماعة ماحدش يسمع كلام مصراوى مصراوى لا فى مظاهرات ولا دياولو ده موقع سويرس وانتو عارفين سويرس ده اول واحد عاوز يغير المادة التانية للدستور ويفصل مواد للنصارى وعلى فرض ان فى ناس فعلا هاتطلع مظاهرات انا عارف ان من اللى قالو لا ناس عاوزة مصلحة البلد بس برضه عارف ان برضه الثورة دى قامت علشان نبقى بلد ديموقراطى ينفع 80 % يقولو اه وبرضه نفرض رأينا؟ بجد لو طلعو ف مظاهرات هايبقو مكشوفين أوى وبيفرضو رأيهم ع المجتمع بشكل مش كويس وده اللى لا انا ولا اى واحد مصرى هايقبله وأول واحد هاطالب الجيش انه يتدخل ضدهم وبعنف مش هاينفع 4 مليون يمشو كلامهم على 80 مليون بجد ما ينفعش. امضاء واحد من ثوار ميدان التحرير وبيحب البلد دى اوى . ربنا يحمى مصر ويهدى شبابها ويبعد عنها حقد الحاقدين قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hossamsobhey
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:28:00 ص

حسام المصرى

ايوة يا جماعة ارفضوا ارفضوا كل حاجة ارفضوها يا جماعة.
حسنى يقول افضل لغاية سبتمبر ... ارفضوا
حكومة شفيق ... ارفضوا
تعديلات دستورية ... ارفضوا
نتيجة مجلس شعب ... ارفضوا
انتخاب رئيس ... ارفضوا
ارفضوا واخربوها واقعدوا على تلها
عشان انا قلت قبل كده الديمقراطية وهم كبير لانها قيمة نسبية مش قيمة مطلقة ماحدش صدقنى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :atef333
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:27:00 ص

لو الخبر صحيح

لو فعلاً الخبر صحيح و الجمعيه الوطنيه للتغيير من ضمن اللى طالبين خروج مظاهرات يبقى كده الدكتور محمد البرادعى بيضع اخر مسمار فى نعش ترشحه كرئيس جمهوريه لأن اللى مش بيحترم رأى الاغلبيه عندما يتعارض مع رأيه لا يصلح ان يكون رئيس دوله نريدها ديمقراطيه ارجو ان يلاحظ الدكتور البرادعى ذلك و ان يبدأ من الان اعداد برنامجه و يستعين بالخبرات كما كان يقول دائماً لأن معركه الرئاسه ستكون فى منتهى الصعوبه مع خصوم لا نعرف عددهم حتى الان
أكرر للسيد البرادعى لا تفقد المزيد من الناس المتعاطفين معك فانت تعتبر من ضمن المع الاسماء المرشحه لمنصب الرئيس
و الله الموفق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :amr4
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:26:00 ص

مينفعش الى بيحصل ده

انا واحد من الناس قلت لا و راضى بالنتيجة الغالبية شافت ان الصح نعم و مش ممكن اقلية مهما كانت ان تفرض رايها على الاغلبية الكل شاف ان الشعب عايز كده
الى اولياء الامور هؤلاء الشباب المغرر بهم لا ندرى يريدون ان ياخذو البلاد الى اين
يجب على قادة القوات المسلحة وقف هه المهزلة مهما كلف الامر لان الموضوع اصبح خطير و سيؤدى الى وصول البلاد الى طرق مظلم
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :km_ha2009
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:26:00 ص

كنت متأكد

إن فى فئه ضاله مش عاوزه الخير للبلد فئه ما عندهاش ضمير ولا عندها مبادئ
فئه تنادى بالديموقراطيه وعندما يحدث ما يريدون يعودوا مره أخرى ويرفضوها ...لا لشئ سوى قول كلمة لا .. لا لأى شئ يجلب الخير لهذه البلد التى لو سرنا على منهج هؤلاء سوف لن نرى خير أبدآ ...
ولى سؤال لماذا هذا الخوف من الإخوان فكل من أعلن خوفه من الإخوان فقط يقول لأنهم سوف يطبقون شرع الله ؟؟؟؟
ألهذا خائفون ؟؟؟؟
إذا فأنتم مثل من فات هناك ما تخافون عليه ؟؟؟هل أنتم سارقون تخافون من قطع أيديكم أم ماذا ؟؟؟
دعوا الديموقراطيه التى طالما ناديتم بها تأخذ مجراها وللشعب كلمته فى أى إنتخابات أخرى فهو القادر أن يأتى بالإخوان أو غيرهم إلى الحكم
وإعملوا على نهضة مصر مره أخرى
لا داعى لتظاهر أو إعتصام وكفانا خراب ...
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :shahinhom
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:23:00 ص

مازالوا غير مقتنعين بكلمة الشع

فى النهاية الذين كانوا يريدون لا
واضح أنهم لا يقبلون رأى الشعب ويرفضون الإستفتاء جملة وتفصيلا
وهم مصرون على ذلك والدليل المظاهرات التى يدعون اليها
وهذا ليس من الديمقراطية فى شئ ولكنها قمة الفوضى والهمجية
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :moh710
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:21:00 ص

؟؟؟

من أنتم ؟


من أنتم ؟



من أنتم ؟ ؟ ؟
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :sabooor
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:18:00 ص

قضي الأمر

بالرغم من أني رفضت التعديلات الدستوريه.الا أنني أحترم رأي الأغلبيه الكاسحه التي قالت نعم.وأدعوا هواة(التظاهر للتظاهر) أن يهدأو ويتعقلوا ولاداعي لهذه الانقسامات التي تعطي للعالم صوره سيئه عنا وعن عدم أحترام البعض منا لرأي الاغلبيه.وأذا كان تخوفكم فيه بعض الحق.فأطمأنكم أن الشعب الذي خلع مبارك في 18 يوم بالرغم من جبروته والته الأمنيه الجباره لقادر علي أن يخلع أي شخص يحاول أرجاعنا للخلف ثانيه.ولن يسمح بسرقة الثوره وسرقة مكاسبها.فدعونا نتحد كمصرين ونراقب بكل حذر ويقظه الخطوات القادمه ولانسمح الا بدستور جديد بدون سلطات الهيه للرئيس وبدون نسبة العمال والفلاحين وكوته المرأه.ولانسمح بعوده ذيول الحزب الوطني ولا الفاسدين من رجال الاعمال لمجلسي الشعب والشوري.صدقوني هذا أفضل لمصر ولاتتمادو ولاتجعلوا باقي الشعب ينقلب عليكم وندخل جميعا في متاهات من المظاهرات والمظاهرات المضاده.أعقلوا ربنا يهديكم لما فيه الخير قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :shahinhom
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:18:00 ص

شاهدت منى ولميس وريم

إلى be_cool1001

وأنا شاهدت الحلقة

وأكيد فى ناس كتير صوتت لنعم علشان الإستقرار لكن
لو كان دستور جديد وقالت الناس نعم معنى كدة إنهم عاوزين الإستقرار أو أنهم على علم بالدستور وأحكامة وأنهم أهل خبرة فى الدساتير
يا سيدى
لو كان الشعب اختار لا هل معنى ذلك أننا أصبحنا كلنا نفهم فى الدستور وأننا نعترض على صياغته؟
مسألة الإستقرار والإخوان والوطنى كلها مناوشات وتبريرات غير مقبوله
ولو كنت عاوز تعرف أكثر كنت تابعت أيضا لميس الحديدى وريم ماجد وضيوفهم الذين تحدثوا بإستفاضة وأوضح فى سياق الحجج الواهية للتصويت بنعم
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :yyyyyyr
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:16:00 ص

اتقوا الله فى مصر

احترمو رأى الأغلبية وكونو ديمقراطيين حتى لا يتحول الأمر الى انعدام قيمة الإنتخاب أو الإستفتاء ويتحول الى حرب تظاهرات فمثلا إذا نجح عمرو موسى يصر أنصار البرادعى على إقالته أو العكس وتتوقف عجلة الإنتاج ويتداعى الإقتصاد وتعجز الدوله عن سداد الرواتب والديون وتضيع مصر فاتقو الله قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hussinhowary
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:10:00 ص

سؤال:ما علاقة نعم بالاخوان؟!!

لماذا يتم اختزال كل من قال نعم في شكل الاخوان وكأن كل هذه الارادة هي ارادة الاخوان يا ايها الشعب افيقوا ما علاقة نعم بالاخوان وما هي قدرة الاخوان لكي تهمن على شعب باثره؟ دعونا لا نهول من حزب او جماعة وناخذ المواضيع بقدر من الحكمة والموضوعية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



والله عيب عليكم

هو ده التخلف بعينه كيف تحاول الاقليه فرض رأيها. نتيجة الاستفتاء واضحه كيف تتظاهرون على ماتم الاستفتاء عليه هل هذه هى الديمقراطيه التى ارتضيناها . كفاكم تهريجا ولاتكونوا زى الهبله اللى مسكوها طبله والا فانتم فعلا لاتستحقوا الديمقراطيه ولاينفع معكم الا القمع والديكتاتوريه فاللبيب بالاشاره يفهم ويضرب العبد بالسوط .
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ibelhady
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:09:00 ص

التغيير ممكن


الذين قالوا لا وهم بدون شك كثيرون
لا زال بإمكتنهم العمل لتغيير الدستور
لدينا خطوات قادمة ملزمة
بينها اختيار لجنة تأسيسية لعمل دستور جديد
عليهم وعلينا العمل في هذا الاتجاه
التظاهر ليس له جدوي بل قد يضرهم إذا ظهروا كعدد محدود نسبيا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :shahinhom
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:07:00 ص

كلمة لابد منها

إذا كانت لكم مطالب عادلة وتريدون التظاهر من أجلها فنحن معكم

أما إن كان التظاهر ضد كلمة الشعب والشرعية فأنتم ضد القانون ويجب محاسبتكم والتصدى لكم بقوة وحزم


لأن هى دى الفوضى بعينها
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :zezo
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:06:00 ص

لا والف لالا

ايه الفرق بينكوا وبين النظام السابق ليه معنداش ثقافه تقبل راى الغير واحترام راى الاغلبيه انا كنت من المعارضين ورايى كان لا على التعديلات الدستوريه بس خلاص ده راي الاغلبيه ومينفعش اعترض عليه ولازم احترمه ارجوكوا بقى كفايه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :nero_lonely
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:05:00 ص

دعوه للاحترام

دعوه لاحترام الراى الاخر
اوباما لما نجح الناس اللى رافضاه التزمت
كده الجمعيه اللى طلبت التظاهر جمعيه غير ديمقراطيه وغير مسئوله
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :3bd Almon3em
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:05:00 ص

be_cool1001

على فكرة الكلام اللي بتقوله عن حلقة العاشرة مساءا امبارح ده محصلش .. وانا اتفرجت على الفقرة دي كاملة .. بل على العكس الراجل قال كلام موضوعي جدا وكلام محدش يقدر ينكره .. خلاصة كلام الراجل ان معظم الناس اللي صوتت يوم السبت بنعم لم تصوت بنعم على التعديلات الدستورية وانما صوتت بنعم للاستقرار .. والراجل معاه كل الحق ..
اللي رايحين يقولو نعم للتعديلات نفسها نسبتهم قليلة جدا بالنسبة لباقي اللي قالو نعم ..
كلام منطقي وحقيقي والراجل مغلطش في اي حد سواء اللي قالو لا او اللي قالو نعم .. ولكن انا عارف ان الكلام ده مش هيعجب فئة من الناس وخصوصا الاخوانجية ..

وانا بدعو كل واحد لم يشاهد حلقة العاشرة مساءا امبارح يحاول يتفرج عليها ويقولي ايه رأيه فيها بامانه ..
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :shahinhom
  • بتاريخ : 21/03/2011 08:00:00 ص

القنوات بالأمس

لا حظت بالأمس أن جميع القنوات كانت مستضيفه أشخاص ممن كانوا ينادون بلا
ولأول مرة يسقط من نظرى الإعلامى حمدى قنديل ولم يعد كما كان فى نظرى
والمستشارة اللى طالعة كل شوية بكلام مردود واتهمت الإعلام بالحياد الى نعم للتعديلات دون أن تذكر أدله
وضياء رشوان أيضا لم أتوقع منه ذلك

وزاد الطين بله أنهم كلهم ساقوا حجج واهية ومضللة وكلهم تحدثوا عن الإخوان أهل المريخ القادمون

وظاهر عليهم روح الإنهزامية والحزن لماذا ؟ لا أعرف
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :zaki.elzaki
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:59:00 ص

قلت لأ

و رغم خوفى من ركوب الأخوان على الحكم ، و رغم اقتناعى بأن التعديلات معيبه
لكن خلاص طالما الأغلبيه قالت رأيها
يبقى من التحضر و الديموقراطيه أن نقبل برأى الأغلبيه ....و ندعو الله ان يسترها معنا و ان تنتهى الأمور الى خير مصر
لأ للتظاهر ضد رأى الأغلبيه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Mahmoud4free
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:56:00 ص

ليه بقى ؟

اولا انا عايز اقول حاجة للناس اللى بتكدب الخبر اش عرفكوا ان ده كدب ولا انتوا خلاص لما لقيتوا ان الناس طهقت منكم ومن تخلفكم قولتم لا مش صحيح ؟؟؟؟
انتوا حتى بتتحايلوا على معنى الديمقراطية وعلى مميزاتها وعيوبها طب مااتمشوها شورى بقى واللى ميعرفش الفرق يبحث على جوجل انا بس عايز اقولكم كلمة واحدة مش انتوا ياشوية عياال عطلانة مورهاش حاجة ومستحلية النوم فى الشارع اللى هتمشوا رايكم علينا الثورة دى مش انتوا بس اللى قمتم بيها لوحدكوا عشان تبقوا عارفين والسلام خير ختام
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mazagngi2010
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:56:00 ص

11

ياجدعان انا قلت لا وقرفان من النتيجه
بس خلاص المولد خلص ومبروك للى قال نعم
كان قدامنا اختيارين بين حاجه حلوه وحاجه احلى والناس القنوعه رضيوا بالحلوه وسابوا الاحلى خلاص نسكت ونرضى بالاغلبيه مش مستاهله قلق على الفاضى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



لا للتظاهر

اعتقد ان الخبر محتاج مراجعة، انا كنت من مؤيدي "لا" ومع اعتبارات كثيرة تم حشد الناس بها لانهم يقولوا نعم، ومع ذلك انا بحترم نتيجة الاستفتاء ومش مع اللي عايزين يتظاهروا ضد النتيجة، والا يبقى فين الديموقراطية، انا شايف اننا بدل ما نتظاهر نحاول ننزل للناس ونقربلهم ونفهمهم حقوقهم وواجباتهم وان الدين يجب ان يكون في داخل كل منا وليس له علاقة بالحركات السياسية، ومع ذلك ارجو الانتظار لحين صدور البيان الدستوري من المجلس الأعلى للقوات المسلحة، وأن نعمل لبناء المجتمع ودوران عجلة الاقتصاد ومساعدة الحكومة المنتخبة من داخل ميدان التحرير للعمل على استقرار البلد، انا مش مع اي وقفات احتجاجية على نتيجة الاستفتاء. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :shahinhom
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:51:00 ص

من مبادئ حزب لا

يكفى الإشارة الى أحدهم عندما صرح وعلى هذا الموقع بقوله

اسحاق: '' لا '' علشان الإخوان..


أى أنه لم يقل لا علشان الشعب وعلشان مصر وعلشان الثورة وعلشان تماسك البلد وإنما علشان الإخوان


وهذا هو المبدأ الذين يستميتون من أجله ويريدون التظاهر من أجله

هى دى نظرتهم الضيقة
هم دول أهل الفتنة الكبرى القادمة

ووالله لو كانت النتيجة لا لكان لهم عيدا وفتحت لهم أبواب الفتنة والفرقة ولحشدوا كل قواهم لكلمة لا على أى مادة فى الدستور الجديد وسنظل نتناقش ونتناحر ونختلف على كل ماهو آت فى الدستور الجديد وقد لا نستطيع وضع دستور للبلد بسبب هؤلاء
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ford
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:50:00 ص

ارجو عدم التظاهر

ادعو الى عدم التظاهر ادعو القوات المسحله باتخاذ قرارات رادعه لكل من يحاول بلبله الامن واستقراره رجاء استخدام الاحكام العسكريه ضد هؤلاء من يسمون نفسهم بالقوى السياسيه وشكرا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :emanm44
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:49:00 ص

الناس اللي مش بيحترموا رأي

الاغلبية اللي قالوا نعم كيف لا تحترمون رأي الاغلبية ونستأمنكم علي انفسنا مش دي ديكتاتورية برضه ولا اية وكمان مش عاجبكم ان الشيوخ في الجوامع قالوا قولوا نعم طب ليه عاجبكم القساوسة في الكنائس اللي قاللوا قولوا لا ولا عشان دول علي هواكم
اللي خايف من خلق ديكتاتور جديد

الشباب اللي اسقطت محمد حسني مبارك قادرة بفضل الله انها تسقط اي حد غيره

قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :emadcoptic
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:47:00 ص

مفيش ثورة

مفيش ثورة طالما زكريا عزمي وفتحي سرور وصفوت الشريف وطنطاوي طلقاء وجهاز المخابرات كما هو وهؤلاء هم النظام واعمدته وليس مبارك وجمال وعز والعادلي وحدهم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



الى ham


الاخ العزيز تحياتى
اتا بنتكلم على الرافضين لنتيجة الاستفتاء ولا يحترمون الاغلبية وبالتالى من يرفض الاغلبية يعتبر غير ديمقراطى اما التصويت بنعم ام لا لها كل الاحترام والتقدير فكل واحد عبر عن راية بحرية وعلينا احترام راى الاغلبية هى دى الديمقراطية الحقيقية انا قلت نعم ووزجتى قالت نعم وابنتى قالت لا وعلينا ان نحترم الاراء انا عارف وواثق ان اغلبية الذين قالوا لا احترموا راى الاغلبية انا بنتكلم على الغير مقتنعين واللى عايزين يتظاهروا ضد راى الاغلبية لك تحياتى اخى العزيز وحفظ اللة شعبنا ايد واحدة فكلنا ابناء هذا الوطن الذى نحبة ونعشقة
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abeir_40
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:45:00 ص

هى فوضى

هو فيه ايه
عملنا مظاهرات لاسقاط النظام واسقاط حكومة احمد شفيق واسقاط امن الدولة وكل توابع النظام الفاسد ودلوقتى عايزين مظاهرات لاسقاط مين الشعب
الشعب الى قال كلمته ولم تعجبكم سبحان الله اردتم اسقاط ديكتاتور مستبد بالراى لتخرجوا انتم لنا مئة ديكتاتور اين اذن احترام الراى والراى الاخر اين حرية التعبير عن الراى
هل تعتقدوا انه لو جاءت النتيجة بلا كان اصحاب نعم سيفعلون مثلما فعلتم بالطبع لا
لانهم قالوا نعم من اجل استقرار البلاد فى المقام الاول ولكن يبدوا انكم قلتم لا من اجل زعزعة الامن بالبلاد بالمقام الاول
والان مع الاسف انكشفتم على حقيقتكم يامن تريدوا مئة ديكتاتور جديد
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :morad123
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:42:00 ص

الغالبية المخدوعة

للاسف الاخوان انتهزوا الثورة وانتهزوا هذا الاستفتاء من اجل سرعة جمع الغنائم والفوز بمزايا الثورة فى ظل غياب تمثيل حقيقى للاحزاب الجديدة التى سيتم تكوينها والتى تعبر بصدق عن الشارع المصرى.وللاسف استغلوا رجل الشارع البسيط فى تعبئته لصالحهم باسم حماية والدفاع عن الاسلام ..فهم حركة سياسية تتستر بالدين.
فمنذ متى وهم يخافون على مصر ويؤثرونهاعلى مصالحهم الخاصة ..هل تتذكرون مقولة المرشد السابق ( طز فى مصر) ...
وهم فزاعة حقيقية ..اذ ان منهجهم خالى من الديمقراطية على الاطلاق وان ادعوا بغير ذلك ..فمن يخالفهم الراى كافر وعدو الاسلام.
وهم فزاعة حقيقية ..لانهم لا يتورعون من استخدام العنف لتاديب المعارضين والمخالفين .
حفظ الله مصر من المنتفعين والانتهازيين .
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ALTAREQ1453
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:42:00 ص

إن جاءكم فاسق بنبأ

يا جماعة أرجو قراءة الموضوع مرة تانية الناس اللي دعت للمظاهرة دي هي جمعية التغيير بتاعة البرادعي وإئتلاف شباب الثورة و القوى اللي شاركت في الثورة إحترمت قرار الأغلبية وصرحت بكده على قناة النيل للأخبار..إذا إحنا أمام مجموعة مش هتزيد عن 2000 واحد كل اللي أعرفهم وكانوا رافضين التعديلات إنصاعوا بكل ديمقراطية إلى رأي الأغلبية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :semsem
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:41:00 ص

فرض الرأي بالقوة

اعتقد ان هناك اناس يريدون فرض أرائهم بالقوة وهم من يدعون الي التظاهر لقد انتهي الامر عند صندوق الاقتراع وأعتقد انه لم يكن هناك اي تزوير في الاستفتاء بل كانت ارادة الشعب اتمني ان يختشوا اولئك الذين لايرغبون في استقرار البلد واتمني من الجيش معاملتهم معاملة صارمة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :new.life126
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:41:00 ص

هايبقى موقف سياسي أهبل جدا

القوة اليسارية والإشتراكية والعلمانية لو عملوا كدة يبقى موتوا نفسهم بدري بدري سياسيا .. والشعب هاينظرلهم نظرة مختلفة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Gm
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:40:00 ص

ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب

ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب
ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب
هذا الخبر موجود على نفس الموقع امس الى اليوم طيب منين بهذا المقال رافضين ومنين بيهنوا الشعب واضح ان مصراوى المقالات دخلت فى بعض والموضوع عاوز ثوره على مصراوى ههههههههه
ارجو من مصراوى التأكد من الخبر
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Gm
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:39:00 ص

ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب

ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب
ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب
هذا الخبر موجود على نفس الموقع امس الى اليوم طيب منين بهذا المقال رافضين ومنين بيهنوا الشعب واضح ان مصراوى القمالات دخلت فى بعض والموضع عاوز ثوره على مصراوى ههههههههه
ارجو من مصراوى التأكد من الخبر
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :new.life126
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:39:00 ص

هو إيه فرض رأي ولا إيه

أنتم كدة بتتظاهروا ضد قرار الشعب
أنتم كدة بتتظاهروا ضد قرار الديموقراطية

هو هبل وخلاص ..
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Gm
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:38:00 ص

ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب

ائتلاف ثورة25 يناير يهنئ الشعب
هذا الخبر موجود على نفس الموقع امسوحتى اليوم منين بهذا المقال رافضين ومنين بيهنوا الشعب واضح ان مصراوى القمالات دخلت فى بعض والموضع عاوز ثوره على مصراوى ههههههههه
ارجو من مصراوى التأكد من الخبر
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



قلت نعم ولكني معهم

نعم اعترض علي ان يختار الرئيس نائبه وليس الشعب .. اوافق علي استقلاليه القضاة عن وزارة العدل...ولكن لايمكننا رفض التعديلات جمله .. وكنت افضل لوان الاستفتاء علي مادة مادة ......واطالب بالغاء مجلس الشوري من الاساس ... ولكني قلت نعم .. ما لايدرك كله لايترك كله...ولكن لنترك من يمثلون الشعب ان يتحدثوا بمطالب الشعب ... التظاهر بالملايين يدع الفرصه للمندسين والبلطجيه ليشوهوا صورة الشعب كله والثوره قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :somaya_59
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:37:00 ص

برده لازم الاعتراض

صباح الفل والحرية والديمقراطية طبعا انا كان نفسى تتاح لى الفرصة وانا فى دولة الامارات علشان اصوت على التعديلات الدستورية لكن احنا لازم نعرف كلنا ان الديمقراطية والحرية التى نبحث عنها طوال فترة الحكم الفاسد السابق والاستفتاء على التعديلات الدستورية دى قمة الديمقراطية لكن لازممش علشان مثلا فرد قال لا لازم يحكم على الاخرين اللى حوالين منه انهم يقولوا لا الديمقراطية عمرها ما كانت ان تجير على راى الاخرين لابد ان نعمل من منطلق احترام الرى والرأى الاخر وبعدين مش كل شوية نقوم بمظاهرات علشان نحقق اللى احنا عايزينه ان التعديلات الدستورية اذا كانت لدى البعض لم ترقى بطلبات الثورة لكن هذا لايعنى ان نرفض ولكن ننتظر لنرى ما سيحدث بعد ذلك اولا احنا لازم نعمل ونجد ونغير فى بلدنا خلنا نعيد الاقتصاد بتاعنا وبعدين المجلس الاعلى توعد باعلان دستور جديد تاكدوا 200%ان الدستور حيتغير حيتغير وده لامفر منه بس علينا ان نصبر ونكون حرصين حتى لاينقض احد ممن لديه اغراض سيئة فى نفسه ان ينقض على الثورة البيضاء ونقفبجوار بعضنا البعض ونرى ماهو مخبأ لنا غدا ولكنى اود ان اذكركم بان الله سبحانه وتعالى حارس مصر من كل سؤ انشاء الله لان مصر كنانة الله فى ارضه وان خير اجناد الله هم جند مصر وتحيا مصر وتحيا الحرية وتنفسوا عبير الحرية والديمقراطية واعملوا وجد والرئيس حينتخب من قبل الشعب وسوف يضع امام عينيهانه يمكن ان ينحىيه الشعب فى حال اذا عاس فى الدولة فساداوتحيا مصر حرة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :be_cool1001
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:36:00 ص

العاشرة مساءً

امبارح في العاشرة مساءً الحاجة مني الشاذلي كانت شوية شوية هتتطلع بره الشاشة هي والضيف بتاعها اللي اصرت تمدح وتمجد فيه انه رايه هيكون محايد وانه ولامع نعم ولا مع لا لكن الضيف الكريم السيد ضياء رشوان دخل يتكلم بصدره جامد ودخل يخون الناس اللي قالت نعم انهم كانو خايفين احسن حد يكفرهم او عشان يدخلوا الجنة او عايزين الاستقرار ونسي الباشا اللي مرتبه ورصيده في البنك اللهم لاحسد ممكن يعيشه 10 سنين قدام من غير شغل بس فيه ناس غلابة كتير يهمها ان الاستقرار يرجع تاني وسبحان الله موقفوش غير ناس اتصلت وكانت بتحلف ميت يمين انها مش من الاخوان ولا من السلفيين ولا من اي تيار ووافقت عشان حسه ان ده انسب حاجة لشعب لسه بيخطوا خطواته الاولي ولازم يبقي فيه استقرار الفترة الجيه عشان فيه كوارث داخلية وخارجية ممكن تحصل في مصر لو البلد فضلت كده بدون استقرار ياريت ياحاجة مني وياكل الاعلميين اللي ماسكين القنوات الشهيرة بطلوا اسلوب مبارك ده انقلوا الصورة صح عشان الناس تحترمكم لان الناس مبقتش يضحك عليهم دلوقتي وارحمونا شوية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :waledabozead
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:35:00 ص

لا للانقلاب على ارادة الشعب

لن انقلب على إرادة الشعب و حتى لو كانت ضد رغبتى قلتم مرارا و تكرارا انكم فى خدمة الشعب و لستم اوصياء عليه لقد قال الشعب كلمته فى صناديق الاقتراع و بحيلديه و نزاهه و دون تزوير لاول مره فى تاريخ مصر ما تريدون فعله هو انقلاب على الشرعيه لقد قلت لاء لتعديلات الدستور و لابد ان يحترم الاقليه رأي الاغلبية . عوضا عن هذه المهاترات ابدؤا بحشد قواكم لانتخابات برلمانيه نزيهه حتى لا تضيع شعبيتكم . تحية منى لشعب مصر العظيم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :shahinhom
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:34:00 ص

وإذا قيل لهم لاتفسدوا فى الأرض

أهيب بالمجلس الأعلى للقوات المسلحة التصدى لأى محاولة لضرب الشرعية التى أقرها الشعب
هؤلاء القلة الذين كانوا يخرجون علينا صباحا ومساء ومفتوحة لهم جميع القنوات ويقولون لا ويحثون الناس على قول لا

الآن يريدون التظاهر

هؤلاء هم أعداء الديمقراطية
هؤلاء لا هم لهم إلا الإخوان
هؤلاء الذين يتهمون الشعب بعدم الفهم
هؤلاء المتربصون المعارضون لكل تقدم فى البلد
لم يتعرض أحدهم لنقاش التعديلات بموضوعية وتخرج القوات المسلحة لطمئنة الجميع وأنه لا عودة الى دستور 71 ومع ذلك مافيش فايدة
حتى أن أحد المواقع المزعمة لنشر الفتنة ومحاربة الإخوان زور استطلاع رأى ووعمل نتيجة الإستفتاء 58% قالوا لا و42% قالوا نعم
شوفوا الفرق فى النتيجة بين التزوير والحقيقة
لابد وأن متأكد أن القوات المسحة واعية لما يحدث لابد قمع هؤلاء الذين سيجرون البلد الى تحقيق مخطط خارجى مرسوم من زمان لتكون مصر عراقا آخر لاقيمة لها ولاوزن
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



الوجه الدفين للرفض

ان الذين ينادون بالتظاهر فى ميدان مصطفى محمود وميدان التحرير لاعتراضهم على ارادة الناخبين الحره التى افرزت قرار الاغلبيه نعم للتعديلات يظهرو نيه دفينه فى انهم ( الجمعيه الوطنيه للتغير ) لا تبغى حب الوطن بقدر ما تبغى الحب الشخصى والمكاسب الشخصيه وارادة كرسى الرياسه للبرادعى ولان التغيرات فى الدستور من شأنها منع البرادعى من الترشح للرياسه هذا ما جعلهم يسخطون على التعديلات ويذهبوا الى التحرير ولكن هؤلاء يتظاهروا الان ليس ضد الحاكم او المجلس الاعلى لتغير الحاكم او تغير وزير او حكومه انهم يتظاهرون ضد الشعب الذى اختار التعديلات طريقا للاصلاح لذلك اقول لهم بانت نواياكم فانتم من مريدى السلطه والرياسه ولا تهمكم مصلحة مصر وحب مصر واستقرار مصر لماذا تعترضون على التعديلات وانتم تعلمون انها مؤقته للفتره الانتقاليه لحين اختيار اعضاء مجلس الشعب والشورى الم تنادون من قبل بنزاهة الانتخابات وان يكون القرار للصندوق وعندما اتى القرار من الصندوق ومعبر حقيقى عن راى الشعب دون تدليس او تذوير تعترضون الحمد لله الذى كشف بهذه الاعتراضات للشعب نوايكم من ارادة السطو على الكرسى فانتم لاتختلفون عن الحزب الوطنى الا فى الشكل فكل من يريد الحكم والسلطه فهو مثل الحزب الوطنى نحن نريد مصر لكل الناس وكل المصرين ومن حق المصرين فى اختيار من يمثلهم سواء رئيس او نائب والفيصل فى ذلك الصندوق اكرر الصندوق القندوق فاحترموا الصندوق يا من يطلقون عليكم النخبه مع اننى ضد هذه الكلمه لان فى راى الشعب المصرى كله بجميع فئاته هم نخبوه وصفوه ليس هناك تفضيل بين اى فرد منه التفضيل فقط فيمن يخدم مصر اكثر ويفضلها ويؤثرها على نفسه هذا هو الذى يفضل على غيره ام نخبة المثقفين ونخبة الغير مثقفين فهذا كلام فارغ فالمصرى فى حد ذاته نخبه اذا صلح كان افضا انسان فى الدنيا واحسن عامل فى الدنيا واحسن مدرس فى الدنيا واحسن مهندس فى الدنيا واحسن دكتور واحسن محاسب ومحامى فى الدنيا واحسن اى مهنه اذا صلح واتقى الله تعالى فيما يعمل فيا اها المتظاهرون فى التحرير عودوا الى جموع الشعب الذى اختار نعم ولنبدء البناء الديمقراطى الجديد الذى يحتكم الى قرار الشعب وان الشعب سيد القرار من الان فلابد من احترام الاقليه لراى الاغلبيه فلايجب ان يكون الاعتراض من اجل الاعتراض قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ala251270
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:33:00 ص

الى عمرو

الى عمرو اللى ماعجبوش كلام السواق وطلب انه يتشال صوته وما يكونش ليه حق التصويت .
لماذا اعترضت على كلام الاخومان فى الاستفتاء ورفضت تجييشض شنودة لاتباعه فى الكنائس
وبعدين الاخوان المسلمينن من حقهم انهم يحشدوا من يقول نعم كما كان لكم الحق فان تحشدوا من يقول لا .
فلقد كانت جميع القنوات التليفزيونية بلا استثناء تاتى بكل الناس اللى بتقول لا علشان تشجع الناس يقولوا لا
ام هو حلال ليكم حرام على الاخوان
لو انك تريد ان تمنع ان تدخل الدين فى السياسة فعليكم اولا ان تخرجوا الكنيسة من السياسة
اوشكرا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :megamind
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:33:00 ص

اية الكلام ده

الاخوة المحترمين ألى بيقولوا من حقهم التظاهر سلميا . هما هيتظاهروا ضد مين . هيتظاهروا ضد الشعب المصرى نفسه . هو فرض رأى وخلاص. حرام عليكم البلد حالها وقف والناس شوية ومش هتلاقى الرغيف الحاف بجد مش كلام حكومة لان المصانع والموسسات الانتاجية مازلت شبة متوقفة والقطاع الخاص ايضا شبه مجمد حرام عليكم الناس مش عايزة كده. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :khaled_sss7
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:27:00 ص

جمهوريه الحمير

الناس اللى وضعو التعديلات واشرفو عليها قالو ان الدستور برمته هايتغير
ايه لازمة انكم تنزلو فى الشارع وتتظاهرو
انها حقا جمهوريه حمير
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:26:00 ص

هو لعب عيال؟؟!!

يا جماعة أنا معكم إن الدستور الحالى لا يحق طموحات الشعب وفيه سلبيات كثيرة والقوات المسلحة أخطأت بتعديل الدستور ولن أدافع عمن قالوا نعم ولكن هو رأى الأغلبية أولا وأخيرا وعلى الجميع احترامه وإذا كانت الثورة والانقلاب على الحكام الفاسدين جائزة فإن الثورة والانقلاب على الأغلبية تعد جريمة وخروجا على المجتمع .
أنتم قلتم لا وعبرتم عن رأيكم وانتهى الأمر وعليكم أن تحترموا رأى الأغلبية ولا تتهموا أحدا ولا تخونوا أحدا ولستم أوصياء على الشعب ولا أكثر فهما ولا حرصا على مصلحة الأمة ممن قال نعم.
والدستور سيتغير بنعم أو بلا ولا أحد يريد استمراره وإذا كانت المشكلة هو خوفكم من ضعف موقفكم فى الانتاخابات البرلمانية فلتبدأوا من الآن حشد الأصوات والتواصل مع المجتمع وتشكيل الأحزاب ولا تضيعوا أوراقكم ولا تحرقوا أنفسكم أمام الناس بمثل تلك الاحتجاجات غير المسئولة وغير الديمقراطية وغير المبررة.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :megamind
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:24:00 ص

لأول مرة

لاول مرة فى حياتى أطالب بإعتقال أحد . لان من يتظاهر فى هذه الظروف وضد إرادة الاغلبية الكاسحة من الشعب ليس فقط من قال نعم بل من قال لا ايضا لان اغلبهم يحترمون النتيجة يتظاهر فقط لعمل ارتباك وفرض رأية على الناس بالقوة. اذا فهم لا يريدون الديمقراطية هم يريدون الاستيلاء على البلد قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ellesy
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:24:00 ص

احنا دولة ديمقراطية

احنا دولة ديمقراطية ... يحق لهم التظاهر السلمي و بتصريح من الامن و اذا حدث اعمال شغب يتم التحيق مع منظمي المظاهرة و فضها سلميا من قبل المنظمين و الا تدخل الامن لفضها سلمياً ايضا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :asoliman12
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:22:00 ص

الديمقراطية

لو اردنا اعادة الاستفتاء مائة مرة فستجد نفس النتيجة ان لم يكن اكثر واثبتت هذه القوى الوطنية المتمثلة فى المسحيين والاحزاب وقوى التغيير الوطنية انها ليست لها قاعدة شعبية كبيرة واعتقد من وجهة نظرى ان سبب تظاهرهم ليس لان الاستفتاء عكس ماكنوا يتمنوا ولكن لان الاستفتاء اظهر مسوف يكون فى الانتخابات وهذا ضد مايتمنون واتمنى منهم محاولة عمل ارضية قوية لهم لانهم لو فضلوا على هذا الحال ستكون نتيجة الانتخابات ليست فى صالحهم ونتمنى برلمانا قوبا تحكمه كافة القوى وليس لقوة دون القوى الاخرى قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mohamed
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:16:00 ص

احنا كمان

احنا كمان حنطلع علشان نوافق على التعديلات احنا 14 مليون و500 ألف تقريبا
احنا لازم نفكر بهدوء لكى يحترمك العالم
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hemanasr4all
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:12:00 ص

اين الديمواقراطيه

هل هذا من الديموقراطية ....واحترام رأى الأغلبية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mohamed
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:12:00 ص

الكلام ده

الكلام ده ينفع يوم الجمعه اللى فات لكن انتم دخلتم الاستفتاء خلاص لازم تقبل النتيجة
هى ده الديمقراطية
عاوزين نشتغل
اسمع ............الثائر الحق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :msalah3000
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:11:00 ص

انا مش مقتنع

انا مش مقتنع ان ممكن حد يعمل المظاهره ديه يا ترى يا مصراوى انت واثق من الخبر ؟انا مش مصدق ان ممكن حد يعمل مظاهرات يعترض على نتيجه استفتاء شعبى و الا يكون ده اسمه لعب عيال و اى حد حيشارك فيه بيحرق نفسه سياسيا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :MHASF65
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:09:00 ص

مجرد رأى

إذا صح هذا المقال فلتعرف هذه القوى السياسية أنه لن يكون لها مكان فى أى عملية إنتخابية قادمة لأن الشعب هو الذى قال هذه الكلمة وأتمنى أن تكون هذه القوى السياسية حكيمة فى قرارها لأن قوة الثورة من مساندة الشعب لها وأى شخص لايعرف فى السياسة أو فى الدين هيختار نعم لأنه هذا المصرى البسيط الغير مسيس يريد إستقرار فى الدولة بأسرع وقت و ممكن لهذه القوى السياسية أن تبدأ تعمل من الآن إذا كان عندها رؤية و تخطيط و برنامج لا أن تنتظر نتيجة الإستفتاء ليكون لها رد فعل إذا كانت النتيجة فى غير صالحها و لاتحقق مخططاتها فأين الديمقراطية فى ذلك دى إسمها بلطجة.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



مظاهرات على ايه

فى حاجه اسمها احترام لرأى الأغلبيه ومع ان انا شخصيا مش موافق على الدستور الحالى لكن الاغلبيه قالت كلمتها يبقى ولا كلمه بعد كده ولا احنا مش هنتعلم الديمقراطيه الصح ابدا ثم اللى عايز يعمل مظاهره هيطالب باسقاط مين اسقاط الشعب اللى وافق على الدستور ولا يا اما رأيي يا اما بلاش رأى غيره ما ينفعناش قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :fido_dido377
  • بتاريخ : 21/03/2011 07:07:00 ص

أنا قلت نعم

أتمنى انه يكون خبر خاطئ...
على فكره انا مش اخوان ولا حزب وطني ومتعلم يعني الناس الي حصرت الاصوات الي قالت نعم في الاخوان والوطني والجهله اقولهم ربنا يسامحكم .. وجهه نظر
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



أطالب بتطبيق قانون الطواريء

على هؤلاء الذين لا يقبلون بالديموقراطية ويرهبون المجتمع ويعرضون السلم الإجتماعي للخطر ...
أما إذا كان الخبر كاذبا فأطالب بتطبيق ذلك على مصراوي لخطورة ما تبث من شائعات مغرضة!!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



القوات المسلحه

بصراحه فى هذه الحاله يحق للقوات المسلحه التصدى لهم واعتقالهم لأنهم فى هذه الحاله يعتبروا ضد الديموقراطيه وضد أمن الدوله واستقرارها ولا تسامح فى ذلك .لأنه لو تم التغاضى وتنفيذ مطالبهم فسوف يعترض غيرهم بعد ذلك على أى تعديلات جديده بل على الانتخابات الرئاسيه والبرلمانيه.على القوات المسلحه الحزم ثم الحزم. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



ضد الشرعيه

ان هؤلاء الذين يتجمهرون لماذا يفعلون ذلك بعد ان ثبت ان الغالبيه من الشعب 14مليون مصرى قالوا نعم وان 4مليون قالوا لا لماذا عدم احترام قرار الشعب ان هؤلاء لايريدو ديمقراطيه اليست هذه الجمعيه التى نادت بالديمقراطيه من قبل اتت الديمقراطيه من خلال الاقتراع السرى المباشر للمواطنين وسط مراقبه ووسط اشراف قضائى كامل ودون تزوير واظهرت النتائج ان من قال لا هم اقليه فكان لابد من احترام هؤلاء لمن قال نعم والانزال على رغبتهم والبدء فى المرحله التاليه بدل من الاعتراض فلايجب الاعتراض على الشعب لانه من الان هو سيد قراره ولنتعلم الف باء ديمقراطيه وهى احترام قرار الصندوق ولو حتى مخالف لما اريده المهم نهضة مصر ورفعتها ووضعها فى مكانتها الصحيحه وسط العالم المتحضر قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :deeper
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:53:00 ص

ده كلام فاضي

دي اسمها قلة أدب هو كل واحد مش هيعجبوا قرار هيروح ينام في التحرير ان مش موافق نهائي على ترقيعات الدستور لكن شعب بلدي اغلبهم قال نعم وكان رأي الأغلبيه الموافقه يبقى دلوقتي نبتدي الخطوه التانيه وننتخب ونحيب المجالس المسئوله عن تأسيس الدستور لكن يروحوا التحرير تاني ونعطل البلد لا نروح وراهم ونطالب الجيش بالتدخل بدل من ان تحدث مالا تحمد عقباه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :iegyption
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:53:00 ص

كده هبل

لو فعلا الجمعيه الوطنيه طلبت كده يبقا الناس دى بتستعبط ولاتقبل اى صوت غير صوتها ومطالبها ولا تصلح ان تمثل الشعب الفتره القادمه فى اى شيء قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :kotkot_55
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:51:00 ص

قلتوا لا .. وخلاص !!

انتم كنتم بتقولوا رأيكم فى المواد المعدلة مش بتصدروا قرارات ولازم تتنفذ !!.. لابد من الالتزام برأى الاغلبيه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Younis
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:49:00 ص

ياسلام

اولا انا لا باحب الحزب الوطنى ولا الاخوان بس صوت بنعم و واللة كل العائلة لسيت لها اى توجهات دينية او سياسية و العائلة كلها متعلمين يعنى 2 دكتورة و محامى مهندسة ديكور الجهاز المركزى و انا باعمل فى البنك الدولى دة غير خالتى و عمتى يعنى اكثر من 40 صوت بنعم بعد دراسة متانية لهذة التعديلات. و بعدين مش من حق اى حد يعترض و لا فين الديمقراطية . اشفوكم فى الانخابات الجاية و لا خايف من الاخوان او ح الوطنى يبقى يدور على حد تانى و يدلة صوتة ( المهم يكون عاوز يخدم) قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :fifazedan
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:43:00 ص

اين الاحترام

نحن الاغلبيه قلما نعم وعليكم الاحترام
مش كام طوبه يعملوا كده عيب
احترموا الاغلبيه
ده شغل بلطجه وفلت ادب
مصر محتاجه عمل
اذا كان الاخ البرداعى فاكر انه عمل حاجه لمصر يبقى غلطان
صناديق الانتخاب موجوده
وبصراحه ملكش طله وغير مؤثر وكلامك غير مناسب لينا
اتركنا وعود من حيث اتيت
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :pro
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:39:00 ص

مصرى مغترب

والله ان انتوا ناس اسف انى اقول الكلام ده بس يجب انه يترد عليكم بالجزم لان انتوا بتغتالوا رأى الاغلبية ومش دى الديمقراطية اللى انتوا بتنادوا بيها اسما فقط
والله انتوا حلال فيكم مبارك كان مقعدكم فى بيوتكم ذى النسوان
واشتم يا عم الامور انت وهو ماهو من تربيتكم الواطية
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



برجاء الاحترام ياأخ عمرو

طبعا لا يعقل تستخف بمواطن بسيط مثل سائق التاكسى أو المواطن العادى لمجرد أنه خالفك بالرأى فأنت لست وصيا على الشعب المصرى .
وبعدين أنت بتتهم الاخوان بتضليل الشعب علشان تبقى عارف لم يتوجه احد الى اللجان وهو يعلم بأنه ذاهب لكى يقول نعم أو لا
لان الناس البسطاء الذين تهاجمهم هم اهلنا .
وإذا ماكانش عاجبك هاجر وشوفلك بلد تليق بثقافتك وعلمك وخلى البلد للناس الغلابه البسطاء امثالنا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :e_zohir30
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:35:00 ص

الناس دى ضد مصلحة البلد وتتادب

فعلا لازم الجيش ياخدضدهمموقف لانهم محترموش راى الاغلبية هما اللى دكتاتوريين ومستبدين برايهم وضد استقلال بلدنا ولهم اغراض خبيثة ولازم يتعاملو بقسوة وياريت نقاوم تظاهرهم ولو بالقوة لانهم محترموش راى الاغلبية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :3bd Almon3em
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:28:00 ص

اعارض بشدة

ورغم اني كنت معارض بشدة للتعديلات الدستورية الا ان لازم رأي الاغلبية يحترم ويمشي .. ومهما كان اللي ورا رأي الاغلبية ده ودوافعه ففي الآخر هما اللي هيتحملو سلبياته وايجابياته .. ونحن الاقلية ما علينا الا احترام رأي الاغلبية ..
وبعدين افهمو ان الجيش هيعمل اعلان دستوري هيسقط بيه الدستور القديم .. وامبارح الجيش قال انه هيعلن الاعلان الدستوري بعد اعلان نتيجة الاستفتاء مباشرة .. يعني خلاص هانت .. نستنى الاول ونشوف الاعلان الدستوري ده ايه مضمونه وايه المواد اللي فيه وبعدين نبقا نتكلم ..
لكن كل حاجة مظاهرات دي تبقا فوضى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :fiamal
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:22:00 ص

فقدوا إحترامنا

لقد فقدوا إحترامنا ليسوا ديمقراطيين لا يستحفون المشاركة في أي عملية ديمقراطية إذا كان هذا الخبر صحيح قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Nase7 Ameen
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:16:00 ص

اقعد إنت وهو


أنا قلت "لا" في ورقة اقتراعي
ومع ذلك فأنا راض تمام الرضاء بما آلت إليه النتيجة
والتي اختارها أصدقائي وأقاربي وجيراني وأحبائي
وأشعر أن مصر قد فازت بمن قالوا "لا" تماماً كما فازت بمن قالوا "نعم"
ولذلك فأنا لن أتظاهر ولن أدعم أي تظاهر يعلي صوت البلطجة على صوت الديموقراطية
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :3omar_20
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:15:00 ص

الاغلبية قالت نعم

ما هي الاغلبية قالت نعم انتو عايزين ايه بالظبط وبعدين الدستور معطل ولن يتم العمل بيه صلاحيات ايه بقي اللي بتتكلمو عنها قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :HamdyKandil
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:05:00 ص

هل يعرف ما هى الديمقراطيه

هذا الرفض للاختيار الديمقراطى للشعب و المغاله فى الاقلال من هيبه الدوله يظهر الوجهه الحقيقى لمن يرفض اختيار الشعب و تاكيد لمن قال نعم على صدق اختياره قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



افهموا بقه

يعني انا عايز افهم لما هي حرية زي مابتقولوا ليه برضه اللي بيقول لأ عايز يفرض رأيه علي اللي بيقول نعم ويحتكر أراء الناس وكأنه الوحيد فى مصر كلها هو اللي فاهم معني نعم ومعني لا ويعني ايه ايضا متاجرة بالدين مش لما تفهموا فى الدين الأول تبقي تتكلموا عن المتاجرة بالدين وبعدين انتوا فين ياللي ببتفذلكوا علينا يابتوع لأ لما كل النصاري قالوا لأ كانت هي دي الحرية هما دول برضه فاهمين لما نجيب ساويرس يحشد بكل طاقاته الناس من خلال قناته الفضائية علشان يقولوا لأ اللي هو نفسه بيقول علي نفسع ليبرالي علماني كان هو المثال الجيد امامكم فوقوا بقة كل واحد كان ليه راي كان بيشرحه من وجهة نظره للي مش فاهمه اصلا اللي بيقول لأ ده يا إما مش فاهم وانا قابلت منهم يا إما عايزها فوضي يا إما ليه أجندة زي النصاري اللي عاوزين يلغوا المادة التانية من الدستور وصرحوا بكده علانية مستنيين ايه بس كلام وخلاص وفى الآخر الحمد لله الحقيقة بانت والأغلبية الساحقة بفضل لله لنعم للتعديلات هو حد كان ضرب حد علي ايده علشان يقول نعم ولا حصل اعتقالات مثلا وضرب وسحل يا أخي فكروا بقه قبل ماتتكلموا. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Pampa
  • بتاريخ : 21/03/2011 06:02:00 ص

أنا مش هاخرج من بيتنا

أنا قلت لا لتعديل الدستور, بس رأي الأغلبية فاز, وإلا الإستفتاء كان لازمته إيه بأة؟؟, فعلا كان فيه بعض السلبيات في الإستفتاء واللي ليهم فيها واللي ماكانش ليهم فيها راحوا يشجعوا إنما أنا راضي عن نتيجة الإستفتاء لأن ده الإستفتاء الوحيد اللي مافتكرش كان فيه فساد أو تزوير.

يوم الجمعة إن شاء الله أنا مش هاخرج إلا للصلاة


يارب إصلح حال البلد دي وولي أمورنا خيارنا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



لا للفوضى

بجد وبامانة انا واحد من اللى قالو (لا) فى الاستفتاء -- بس انا احترمت جدا النتيجة لانها جت معبرة عن الاغلبية وخصوصا ان عملية الاستفتاء كانت نزيهة جدا وتمت فى رقى وتحضر
رجاء نحترم راى الاخر ولا داعى للفوضى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :tariqeg
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:56:00 ص

مستحيل

اذا كان هذا الخير صحيح فهذا يعني ان المطالبين بالحرية لا يريدونها لأن الحرية والديموقراطية لا تعترض على استفتاء نزيه وحر ولا اعتقد ان الجمعية الوطنية للتغيير وفيها اساتذة وناس محترمة ممكن ان تتجرأ في عمل يناقض ما تنادي به قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Amr
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:53:00 ص

ضد ما سيحدث ولكن

اللي نزل مراكز و قري و شاف اللجان هيعرف يعني ايه لما تكون إخواني و تضحك علي عقل واحد غلبان جدااااً و تقوله : جوة تختار موافق علي تغيير عهد مبارك
و حصلت مواقف كتيرة انا بنفسي شاهد عليها و الحمد لله مكنتش سلبي و رديت عليهم
لما توصل إن سواق تاكسي يقولي: أنتم مش كنتم عاوزين الدستور يتعدل ؟ أهو إتعدل .. قلت له: مين انتم دول و دستور ايه ؟ .. رد: انتم شباب الثورة و الدستور دستور 71 اللي حاطه مبارك .. قلت له: دستور 71 اللي حاطه مبارك !! أنت متستحقش حق الإنتخاب .. منطقش بحرف
طبعاً مقدرتش أمسك نفسي عليه .. و في الآخر و انا نازل قلت له : لما تكون مش فاهم حاجة متقولش نعم علي حاجة انت مش فاهم الألف باء بتاعتها .. وإذا صعبان عليك متروحش روح و إبطل صوتك بإختيارك الإختيارين إنما تروح تقول نعم او لا و أنت مش فاهم ده تهريج

و الأمثلة ربي شاهد عليا كتيرة

كل جوامع مصر الشيوخ قالو فيها قولوا نعم

مش رسول الله هو اللي قال: أنتم اعلم بأمور دنياكم. ؟؟؟؟


ليه تضحك علي قلوب الناس بالدين .. بتتاجر بالدين


حسبي الله و نعم الوكيل في كل خطيب طلع في ميكروفون و قال نعم او لا


حسبي الله و نعم الوكيل


أقسم بالله لهناخد حقنا كلنا من الإخوان يوم القيامة
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :doctor ehab
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:53:00 ص

عيب يا مصراوي

عيب يا مصراوي تعمل قلق في البلد بدون داعي .. الخبر كاذب وهدفك ايه مش عارف ؟ قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abo ali
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:52:00 ص

البرادعى يشعر

بالفراغ السياسى والعاطفى والنفسى وممكن شويه الطوب اللى حصل عليهم من بعض العامه غيروا رأيه طيب انت لماذا ذهبيت الى الاستفتاء اذا كنت ستدعوا الى التظاهر مرة اخرى انت تريد مصلحتك وبعض الطبلجيه ممن يسمون انفسهم ناصرين او علمانيون او ليبرليون اسماء كثيرة كلهم يريدون التغطيه على فشلهم فى الشارع المصرى واحزاب اسف ان اقول انها فقيره فى عدد افرادها وبرامجها خربه وليس لهم رؤيه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :doctor ehab
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:52:00 ص

خبر كاذب

لم أجد هذا الخبر في أي موقع أخر .. مش عايزين قلاقل يا مصراوي قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abona_adam
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:51:00 ص

خبر كاذب وملفق

لا يمكن أن يكون هذا الخبر صحيح لأن شباب الثورة هم من دفعوا دمائهم فى سبيل الديموقراطية ولا يمكن أن ينقضوا عليها وكان يجب على مصراوى أن يتحرى الدقة قبل النشر وأنا شخصيا من اللذين نادوا بلا ولكنى الآن أحترم رأى الأغلبية وسوف أبنى عليه ويجب على الجميع أن يرفض غير ذلك وعلى الاخوه المعلقين أن يفهموا أنه يوجد طابور خامس يحاول الوقيعة بين شرائح المجتمع قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :engomar2003
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:38:00 ص

اتمني إنه يكون خبر خاطئ

يا ريت الناس تحترم الرأي والرأي الآخر
ولو في أخطاء في الدستور فعلي كل حال هو مؤقت.
يا ريت بلاش فتنه ونركز علي باقي مطالب الثورة ونبدأ التنمية بقي.
عايزين نستعيد الوضع المستقر لأن في تحديات خارجية كتير دلوقي , ليبياوالبحرين وإيران والتدخل الأمريكي
يا ريت نسيب عجلة الديموقراطية تمشي شوية وبعدين نحكم والشعب خلاص واعي وعارف حقه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



لا...كده كتير

و بقى شئ ممل جدا...هو يا تمشوا كلامكوا يا بلاش قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :EGYPT4U
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:36:00 ص

مبروك

مبروك من قال نعم وسوف تندمون قريبا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



الناس دي بجد لازم تتأدب

الناس دي شكلهم مش بييجوا إلا بالجمال و الخيول
حاجة تقرف قالوا ديموقراطية و استفتاءات عملنا ورأي الأغلبية كان نعم لازم نحترم رأي الأغلبية وهي دي الديموقراطية الحقيقية
لأن بجد أنتم الأن المخربون ولابد من أن نطلق عليكم من الآنهذا الاسم
مخربون مصر أو المخربون
أيها المخربون افرهابيون يامن تحبون أن تعيش البلد في فوضى و قلة الأمن لتسرقوا و تنهبوا ماتشاؤن احذروا من ثورة الشعب مرة أهخرى ولكن هذه المرة ستكون عليكم أيها المخربون
لأن الإحترام مش نافع معاكم وفعلا كده ظهرت الفرقة اللي كان يقصدها عمر سليمان بإنها ماينفعش تعيش في ديموقراطية ولا حرية لأنهم مخربووووووووون
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :live200300
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:33:00 ص

اين الديمقراطية

يا من تدعون الديمقراطية لم تحترموا رأى الأغلبية وتريدون فرض رأيكم بالضغط على المجلس العسكرى لماذا لم تتناقشوا معه
وصعب فى اى بلد ان يتوافق 100% من الشعب حول رأى واحد
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Gemy
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:22:00 ص

براحتكم يا دعاة الديمقراطية

براحتكم يا دعاة الديمقراطية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mostfa100
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:08:00 ص

اين بقى الديمقراطيه والحريه..

فين احترام راءى الاغلبيه اول مبادىء الديمقراطيه.
هذا هو الظلم بعينه..
ظلم الاقليه اللى صوتها عالى..
وواصله الى كل مراكز الاعلام فى الخارج والداخل من تلفزيون مستقل الى صحف حزبيه ومستقله الى التحرك امام الاماكن الاستراتيجيه فى الدوله حتى يكون صوتها عالى ويسمع الخارج ويستعديه على مصر بدون وجه حق وفاكره ان هيه اللى بتفهم وباقى الشعب بطيخ.
ان اقل واحد امى لايعرف القراءه والكتابه عنده الهام للصواب والحق احسن منهم مليون مره..
الى انصار البرادعى المدعوم من الغرب وامريكا..
اللى لو كان فيه خير للعرب والمسلمين وشاف ان امريكا واوروبا واسرائيل مصممين على ضرب العراق..
كان استقال ساعتها وفى لحظتها ورمى استقالته فى وجه امريكا واسرائيل وقالهم مش هشارك فى ضرب العراق..
ولكن حبه للكرسى طغى على حبه للعراق وارسل طيور الظلام من مفتشين الوكاله الجواسيس..
ليعيثوا خرابا فى العراق تمهيدا لضربه من قبل امريكا..
ولما الكرسى انسحب منه لانه اصبح مكشوفا وكارتا محروقا..
بيدور على كرسى الرئاسه فى مصر ودلوقتى بعد ظهور نتيجة الانتخابات وفوز الاغلبيه للدخول فى انتخابات حره لمجلس الشعب والشورى وانتخاب جمعيه تاءسيسيه لاءنشاء دستور جديد..
لايعجبه راءى الاغلبيه ومصمم ان يدخل مصر فى فوضى وخراب..
ولكن الله سبحانه وتعالى سيطفىء هذه النار التى يحاول ان يشعلها بين المصريين لاننا واحد..
من قال نعم ومن قال لا ..
جميعا نريد رفعة وتقدم مصر والمصريين وعلى الحاقدين ان يبتعدوا.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :cleopatra
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:07:00 ص

كفاااااااية

هى فعلا التعديلات دى غلط كبير بس مينفعش كدا البلد حتولع خليكم مكان المجلس العسكرى حيعمل ايه حينحاز لمين لو انحاز لطرف التانى حيثور كدا البلد حتخرب قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :zena
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:05:00 ص

كفاييييييييييه وحرااااام

فين حرية الراى واحترام النتيجه؟؟
يعنى لو كانت "لا" هى الاكثر كانوا اصحاب "نعم" عملوا مظاهرة؟!! هو كل واحد يارايه يابلاش؟؟هى البلد جرى لها ايه ؟؟ ارحموا البلد شويه كفايه اللى بيحصل فيها...اتقوا الله وكفاكم فوضى.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Shamruuu
  • بتاريخ : 21/03/2011 05:05:00 ص

هذه هي البلطجة!!

-هل هذا خبر صحيح ولا كاذب يامصراوي؟
-اذا كان الخبر صحيح فهذه المظاهرات فوضي وعلي الجميع الالتزام بالنتيجة،، وانا عن نفسي اعتبر هذه المظاهرات في هذه الحالة هي خروج علي القانون ويجب تطبيق قانون البلطجة علي من يريد فرض رأية بالقوة وعدم الالتزام بقرار اغلبية الشعب المصري الطيب!!!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :masri.afandi
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:55:00 ص

خسروا الأولي وحيخسروا الأتي

الي رافضين رأي الأغلبية أبشركم بأنكم كما خسرتوا نتيجة الأستفتاء بأغلبية شعب مصر بكل فئاته وطوائفه، ابشركم بخسارة انتخابات مجلسي الشعب والشوري القادمين وكذلك خسارة اي من مرشحيكم لمنصب رئيس الجمهورية، لمــاذا؟ .. لأنكم بكل بساطة بموقفكم المعادي لرأي الأغلبية فقدتم ما كان قد بقي لكم من مصداقية لدي كل مصري. ثورة مصر ودماء شهداثها الزكية كانت من اجل الشفافية ونصرة الحق الذي هو في احترام رأي الأغلبية .. وهذا انتم فقدتموه برفضكم إلا أن يكون رأيكم هو الصواب وهو الذي يجب ان يوافق عليه الشعب .. انا أرفضكم ,, وأدعوا كل شريف من أهل مصر لرفضكم الي أن ترجعوا الي الحق وذلك بقبول الرأي الأخر ان كانت له الغلبة
أخيراً فوقوا لأنفسكم ولا تدعوا الي الفتنة بين من قال نعم او لا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



!!!!

لما مش عايزين ديموقراطية امال بتتمحكوا فيها ليه .. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :MH_ONLINE_MH
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:46:00 ص

لو الخبر دا صحيح

لو الخبر دا صحيح احب اقولهم لو انتوا فاكرين نفسكوا الوحيدين البتفهموا فأحب اقولكم ان ده هوا الجهل بعينو وبعدين مين اداكم الحق تتكلموا بإسم الثورة والشهداء وتخلوها حكر عليكم انا كنت مشارك في الثورة وقلت نعم وفين بقى الديمقراطيه البتنادوا بيها انا دلوقتي تأكدت (في حالة ان يكون الكلام دا صح ) انه لو حد من دول وصل للحكم هيعمل ديكتاتوريه اسوأ من ديكتاتورية مبارك .. الديمقراطيه معناها ان الشعب يحكم بما يريده هوا ويتحمل مسؤلية اختياره حتى لو انتا شايف ان اختياره دا غلط مش من حقق تعمل وصي عليه وتقوله انا الفاهم وانتا مابتفهمش .. اجهل الناس من يعتقد ان هوا الوحيد البيفهم والباقي مابيفهمش. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Shamruuu
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:42:00 ص

الفوض !!

-هل هذا خبر صحيح ولا كاذب يامصراوي؟
-اذا كان الخبر صحيح فهذه المظاهرات فوضي وعلي الجميع الالتزام بالنتيجة،، وانا عن نفسي اعتبر هذه المظاهرات في هذه الحالة هي خروج علي القانون ويجب تطبيق قانون البلطجة علي من يريد فرض رأية بالقوة وعدم الالتزام بقرار اغلبية الشعب المصري الطيب!!!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :YOSEF
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:41:00 ص

لو فعلا بجد

لو فعلا بجد الكلام دا وقبل ما اكمل قراءة التعليقات

هعتبر نفسى ورغم رمزية مشاركتى فى الجمعية الوطنية للتغير وانى واحد من 150 الف واحد وقعوا على بيان التغير


هعتبر نفسى منسحب منها.........


لانها كدا خالفت مبادىء الديموقراطية اللى نادت بيهاومحترمتش ارادة الناخبين


ليه معملتوش زى انتخابات مجلس الشعب واعلنتوا عدم مشاركة الجمعية فى الاستفتاء من الاول رغم انكم عارفين عن الدستور كل العيوب اللى دلوقتى قولتوها ...ولا لما مجاش على هواكم نتيجة الاستفتاء قولتوا كدا


بصراحة كدا عيب جداااااااا حتى لو عندكم حق خلاص انتم شاركتم يبقى تتقبلوا النتيجة
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ali_rekaz
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:35:00 ص

الاخوان

بالنظر لتاريخ الاخوان وما فعلوه حينما اكلوا على موائد الملك من ناحيه والانجليز من ناحيه اخرى.(قمة الثبات على المبدأ)

حينما كان لهم بنك مؤسس فى جزر الباهاما براس مال تأسيس 194مليون دولار .(قمة الفقر)


حينما رشحت الدكتوره مكارم الديرى عن الاخوان المسلمون عن مدينة نصرمجلس الشعب 2005كانت تنادى بعودة المرأه للمنزل (قمة التحضر والاعتدال).


سعد الكتاتنى امين كتلة التنظيم داخل المجلس عمل يفط فاخره بما يعادل عشرات الألاف من الجنيهات للدعايه عنه(قمة عدم التبذير).


فقط كانت نعم لان مجتمعنا خرج من غيبوبه سياسيه لشمس الحريه بغتة ولم يدرى عن حقائق السياسه الا القدر اللذى نجح فيه الاخوان الوان ان يحقنوهم به(قمة الامانه فى عرض مواقفهم) .

(طظ فى مصر) كلمات مضيئه ولها تاريخ عن تصريح للمرشد العام السابق مهدى عاكف المرشد العام السابق للاخوان الوان

قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hanan3040
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:33:00 ص

صحيح

لو الكلام ده صحيح يبقى البرادعى بستاهل يضرب بالجزمة أنا زعلت عليه لما ضربوه لكن اللى بيقبلش الديمقراطية الا إذا كانت النتيجة على هواه يبقى اكبر ديكتاتور وبعدين هو كان رايح يصوت يعنى معترف بالاستفتاء لما جاءت النتيجة كده هيعمل مظاهرات ولا دول النصارى اللى عايزين يطلعوا فهمونا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mhmd saud
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:23:00 ص

اسوأ ما فى الامر

ان يتم تصنيف من قالوا لا على انهم شباب الثورة والمثقفين والفاهمين بالسياسة

وان من قالوا نعم هم اما اخوان او حزب واطى او مجموعة جهلة مش فاهمين !!!

سبحان الله
انا مهندس لا اخوان ولا حزب وطنى وشاركت فى الثورة ولم اتأثر بأى دعاوى من اى من الطرفين ومع ذلك قلت نعم بناءا على دراستى للرأيين

فياريت يكون الاحترام المتبادل بين الطرفين هو الاساس وليس التعامل مع الاخر على انه جاهل او يساق كالانعام لأنى استطيع ايضا ان اجزم ان هناك من قال لا وهو لا يفقه شيئ بل ان كل من كان يصور للناس ان نعم تؤدى الى عودة دستور 71 هو اول من لا يفقه شيئ

قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mido3333
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:18:00 ص

اين الديموقراطيه يا من تنادون

اين الديمقراطيه يا من تنادون بها لقد قال الشعب كلمته عندما خرج للتصويت سواء بنعم او لا فلابد لها ان تحترم والا سندخل بعد ذلك في نفق مظلم يصعب علينا الخروج منه انتم تعلنون بذلك رفضكم لاراده الشعب وان كنتم تعتقدون انكم وصاه علي الشعب فانت بلاشك رتكبتم اسوا وابشع الاخطاء وتشبهون لحد كبير بالديكتاتور الذي اسقطه الشعب بكافه طوائفه ولستم انتم وحدكم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abo elarby
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:18:00 ص

السؤال

لانفسنا (وللشعب اللى قال كلمته) هل :

اليس كل ما ورد فى التقرير هو فعلا موجود فى التعديلات التى سينتخب على اساسها الرئيس؟



وهل كل ما ورد فى التقرير من مساوىء كان الشعب يعرفها وشافها مميزات و رضى ووافق عليها؟


اتحدى اى من من قالوا نعم او حتى لا كان يعلم بماورد فى التقرير (وخاصه الناس اللى كان بيتقلها العلامه الخضرا ياحاج)او الناس اللى خافت تخش النار


اللى حصل حصل بس عاوز واحد يقولى ان الموجود فى التقرير غير صحيح او انه كان يعلم او انه كان يعلم بها وقال نعم.


مسلم
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mhmd saud
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:16:00 ص

فرض الرأى بالقوة

بعد ان قالت الاغلبية رأيها ليس له اى علاقة بالديموقراطية بل هو اول اسس الديكتاتورية
الشعب قال كلمته ولا يوجد وصى عليه لا اخوان ولا غيره ولذلك عليكم احترام النتيجة
واعتقد ان كل من سيخرج سيكون محل سخط جموع الشعب المصرى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :aziz
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:15:00 ص

لا يا اصحاب لا

وبكده نبقى حاربنا اول اهدافنا والدعوه لرفض النتيجه هو قمة عدم الالتزام خايف من ايه الرئيس القادم اصبح محكوما بفترة عليه ان يثبت فيها قدرته والا ها يمشى وان نجح فى التلاعب فبرضه هيمشى بعد المده التانيه لكن التظاهر كل شويه ده وقف حال ولادى بقت تقليعه انا اهيب بالمجلس العسكرى ان يصدر مرسوما بتجريم التظاهرات لمدة عام لحد ما الاوضاع تستقر قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :WaleedArafa
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:10:00 ص

فعلا شعب جاهل

قبل ما تعلقوا اتأكدوا من الخبر الخبر كذب وليس له اساس والغرض منه انقلاب الناس على شباب الثورة واللى انا مش منهم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :WaleedArafa
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:08:00 ص

خبر كاذب ويجب محاسبة الكاتب

الموقع الوحيد اللى قال الكلام ده هو انتم وكل شباب الثورة والحركات تقبلت نتيجة الأستفتاء قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :DABOOS
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:02:00 ص

الشعب أوعى من الانزلاق


الله أكبر ...

من يدعو للتظاهر الآن لايستحق منا حتى


أن نستمع إليه ..الله يحمي ثورة الشعب


ويبارك فيها وفي قيادة القـــــوات


المسلحة المؤقتة وفي الـــــــوزارة


الانتقالية التي يرأسها رجل بمعنى


الكلمة
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abolo
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:02:00 ص

وانا

قلت لا .. و طبعا مش حنزل في المظهرات عشان ده غباء .. و اصلن مفيش مظهرات قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :HOPAS
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:02:00 ص

اضحك يامبارك اضحك

انا كنت فرحان جدا اول ماتنحى مبارك
دلوقتى فعلا بدأت احس ان الدول العربية وخصوصا مصر ماينفعش معاها ديموقراطية اللى يتعود ان مايحترمش راى الأغلبية يبقى يستاهل يحكمه مبارك والعادلى
فعلا مبارك كان معاه حق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abolo
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:00:00 ص

البرادعي مقلش كده

الكلام ده بيجبوووووووووووه منييييييييييييييييين

البرادعيييييي مقلش كده




حرام عليكوا بقه سمعت الراجل الله يخرب بيتكم


الي اسمه ahmed1900


انت يا ابني البرادعي و عمرو موسي عملولك ايه بالظبط ! ! كل موضوع تشتم في الاتنين .. نرجعلك حسني عشان ترتاااح
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :insanaady
  • بتاريخ : 21/03/2011 04:00:00 ص

كدا واضحة زى الشمس

الناس دى فاكرينا هبل وبرياله . امال احنا ليه عملنا استفتا . خلاص كدا بقت واضحة زى الشمس . احنا قبل الاستفتا الاتنين مصممين على ان أه أو لأ بتعنى موافقه تامه بعد الاستفتا بنتيجه الشعب . كدا الشعب وافق باغلبيه يبقى ميحقش اى حد يعارض . انتم مش بتشككوا فى خيانه الحكومه قد مبتشككوا فى عدم وعى الشعب . اللى هو من الاول قال اه عشان يختار واحد من اللى بيقولوا لأ . عشان مخاوفه تبقى قدامه انه لما يمسك الحكم يبددها . لكن للأسف بعد مقلنااه قال برضه لأ . يبقى من الاخر كل اللى هايعصى اراده الشعب حكم على نفسه ان الشعب يهينه ويقله حمرااااااا حمراااااا أوى ويمين بالله اقسم بالله اللى هاسمع صوته بيدافع عن لأ لاقوله انت خاين وميهمكش الا مصلحه نفسك مش البلد قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :HOPAS
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:59:00 ص

احترام راى الأغلبية

انا كنت فرحان جدا اول ماتنحى مبارك
دلوقتى فعلا بدأت احس ان الدول العربية وخصوصا مصر ماينفعش معاها ديموقراطية اللى يتعود ان مايحترمش راى الأغلبية يبقى يستاهل يحكمه مبارك والعادلى
فعلا مبارك كان معاه حق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hany15873
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:55:00 ص

الى المجلس العسكرى

كاحد مواطنى جمهوريه مصر العربيه - وبعد نتيجة الاستفتاء التى قرر فيها الشعب المصرى بنسبه عاليه الموافقه على التعديلات الدستوريه
اطالب المجلس العسكرى بالقبض فورا على اى متظاهر يعارض نتيجة الاستفتاء
اذا كانوا ال3 مليون بيفهموا وال15 مليون مش بيفهموا
يبقى يا اما ال3 مليون يسيبوا البلد لل15 مليون اللى مش بيفهموا يا اما يرضخوا لرأى ال15 مليون
اللى هو رأى الاغلبيه
الاخوان فى مصر لا يتعدى عددهم 2 او 3 مليون
وقول زيهم الحزب الوطنى
على افتراض انهم كلهم خرجوا وقالوا نعم للدستور
يبقى لسه فيه 9 مليون انسان تانى بيقولوا نعم
حتى لو كانوا برده مش بيفهموا يبقى هم برده اكتر من ال3 مليون اللى فاكرين انهم علماء
كفايه قوى كده بقى - احنا اخدنا قرارنا بايدينا
واللى يشكك فى الكلام ده يبقى هو اللى بيدور على عدم استقرار مصر
ويحاكم بتهمة الخاينه
وبتهمه معارضه الديمقراطيه التى فرضها الشعب المصرى من خلال صناديق انتخابات نزيهه ولا يشكك فيها احد
وتحيا مصر والله الموفق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :AHMEDZXcaa
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:55:00 ص

بطلو فتنة بقي

علي فكرة اشك ان اي حد دعي لمظاهرات غير اخوانا سكان مصر الاصليين - نحترمهم جدا لكن لازم برضو هما كمان يحترمونا و يحترمو رائينا - البابا و الماما و البيبي يا خوانا احنا اخواتكم عيب كدة - فين حرية الرأي طيب - مش لازم نزعل علي هانصلح البلد في وقت قصير - احنا بلد اسلامي طول عمرنا عايشين مع بعض بنحميكم و بتحمونا و لكم منا كل حب و تراحم و اخوه - ارجوكم حافظو علي مصر و ترابطنا - عايزين نصلح البلد و احنا عايزيين استقرار - كل مطالبنا اتحققت و لسة كمان الخير قادم و كلنا ايدنا في ايد بعض - ارجوكم كفاية مظاهرات بقي - والله مصر بكم و بنا هاتكون افضل بس بالحب و التعاون - بلاش الفتنة ارجوكم علشان منوصلش لمرحلة ممكن نموت بعض - دينا و دينكم بيدعو للمحبة و الرحمة لية عايزيين تخربو بلادكم و بلادنا و بيوتكم و بيوتنا - اسمع صوت عقلك فقط و سيبك من المتشنجين و الفزاعات الهبلة خلاص زمن الخوف و القهر راح - لازم نطلع للحرية و النور و منخفش من اي حاجة - احنا لو حكمنا العفاريت مش الاخوان و معجبوناش هنديهم بالشلوت بس ندي للناس فرصة يمكن بل اكيد هايكونو احسن من الزمن السابق بكتير علي الاقل مش هايسرقو بلادنا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :momo.art
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:53:00 ص

ديمقراطية البرادعي !!

اذا كانت دي طريقتك في الديمقراطية بانك تعترض علي اي راي مخالف لرايك بالتظاهر و الفوضي حتي لو راي الاغلبية !!! امال هتعمل ايه فينا لما نبقي رئيس .. كده انت ساقط ساقط ساقط في انتخابات الرئاسة !! قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



ثورة

هئ هئ سلمات يا ثورة. خربتوا بتنا ومفيش سياحه و فلوس بتضيع. و انتم بتصرفوا منين؟ انا عاوز اعرف بتجيبوا فلوس منين؟ قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hany15873
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:53:00 ص

رساله الى المجلس العسكرى

كاحد مواطنى جمهوريه مصر العربيه - وبعد نتيجة الاستفتاء التى قرر فيها الشعب المصرى بنسبه عاليه الموافقه على التعديلات الدستوريه
اطالب المجلس العسكرى بالقبض فورا على اى متظاهر يعارض نتيجة الاستفتاء
اذا كانوا ال3 مليون بيفهموا وال15 مليون مش بيفهموا
يبقى يا اما ال3 مليون يسيبوا البلد لل15 مليون اللى مش بيفهموا يا اما يرضخوا لرأى ال15 مليون
اللى هو رأى الاغلبيه
الاخوان فى مصر لا يتعدى عددهم 2 او 3 مليون
وقول زيهم الحزب الوطنى
على افتراض انهم كلهم خرجوا وقالوا نعم للدستور
يبقى لسه فيه 9 مليون انسان تانى بيقولوا نعم
حتى لو كانوا برده مش بيفهموا يبقى هم برده اكتر من ال3 مليون اللى فاكرين انهم علماء
كفايه قوى كده بقى - احنا اخدنا قرارنا بايدينا
واللى يشكك فى الكلام ده يبقى هو اللى بيدور على عدم استقرار مصر
ويحاكم بتهمة الخاينه
وبتهمه معارضه الديمقراطيه التى فرضها الشعب المصرى من خلال صناديق انتخابات نزيهه ولا يشكك فيها احد
وتحيا مصر والله الموفق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mostfa100
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:51:00 ص

اين بقى الديمقراطيه والحريه..

هذا هو الظلم بعينه..
ظلم الاقليه اللى صوتها عالى..
وواصله الى كل مراكز الاعلام فى الخارج والداخل من تلفزيون مستقل الى صحف حزبيه ومستقله الى التحرك امام الاماكن الاستراتيجيه فى الدوله حتى يكون صوتها عالى ويسمع الخارج ويستعديه على مصر بدون وجه حق وفاكره ان هيه اللى بتفهم وباقى الشعب بطيخ.
ان اقل واحد امى لايعرف القراءه والكتابه عنده الهام للصواب والحق احسن منهم مليون مره..
الى انصار البرادعى المدعوم من الغرب وامريكا..
اللى لو كان فيه خير للعرب والمسلمين وشاف ان امريكا واوروبا واسرائيل مصممين على ضرب العراق..
كان استقال ساعتها وفى لحظتها ورمى استقالته فى وجه امريكا واسرائيل وقالهم مش هشارك فى ضرب العراق..
ولكن حبه للكرسى طغى على حبه للعراق وارسل طيور الظلام من مفتشين الوكاله الجواسيس..
ليعيثوا خرابا فى العراق تمهيدا لضربه من قبل امريكا..
ولما الكرسى انسحب منه لانه اصبح مكشوفا وكارتا محروقا..
بيدور على كرسى الرئاسه فى مصر ودلوقتى بعد ظهور نتيجة الانتخابات وفوز الاغلبيه للدخول فى انتخابات حره لمجلس الشعب والشورى وانتخاب جمعيه تاءسيسيه لاءنشاء دستور جديد..
لايعجبه راءى الاغلبيه ومصمم ان يدخل مصر فى فوضى وخراب..
ولكن الله سبحانه وتعالى سيطفىء هذه النار التى يحاول ان يشعلها بين المصريين لاننا واحد..
من قال نعم ومن قال لا ..
جميعا نريد رفعة وتقدم مصر والمصريين وعلى الحاقدين ان يبتعدوا.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :info
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:51:00 ص

تصرف طائش

و بيخسروا البقيه القليله المتبقية من مصداقيتهم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ahmedkimo82
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:44:00 ص

الى الاخ ميدو

الاخ ميدو ، انت بتتناقش في حد من حدود الله عز و جل ، ربنا بيقول في سورة الاحزاب ( وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا ( 36 ) )
قطع يد السارق حد لا جدال و لا خلاف فيه بين العلماء فلا يجوز ابدا ان نقول انه ينفع او لا ينفع ، لان الله عز وجل ادرى بخلقه و ادرى بما فيه صلاح احوالهم و استقامة امورهم (ولكم في القصاص حياة يا اولي الاباب) اي ان تنفيذ حدود الله فيه ضمان استمرار الحياه القويمه السليمه، نحن نقول ربما يكون التطبيق تدريجيا و لكن لا نقول ابدا بانه ينفع او لا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :info
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:42:00 ص

عيب خليكوا ليبرالين

مصر فوق الجميع ..
مصر لكل المصريين .. المتعلم منهم و الجاهل , المثقف و البصمجى , مسلم ومسيحى و علمانى , لا يفرض شخص او جماعة وصايتهم على الأخرين بدعوى قدرتهم دون غيرهم على الأبداع أو علمهم ببواطن الأمور و لا يستعظمن احدا على ظهر المحروسة صوته مهما علا فيظنه يعدل ألاف الأصوات .
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :info
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:39:00 ص

عيب يا برادعى

انته كلهم شهرين اللى قاعدهم و ماشى خليك كويس عشان نفتكرك بخير قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Ehab
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:36:00 ص

اسم الجمعة

و نسميها
جمعة
ال
لأ
لأ
لأ
لأ
لأ
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ahmed1900
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:34:00 ص

عرفتو بقي حقيقة البرادعي

الجمعية الوطنية للتغيير اللي رئيسها البرادعي تحرض الشعب علي التظاهر ضد الشعب مش ضد التعديلات
منك لله يا برادعي انتا وكل اللي زيك
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Medo
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:32:00 ص

إلى ghghgh

من قال انك لن تجد من يسرق إذا تم قطع يد السارق؟ ما هو الحكم على القاتل؟ الإعدام! هل معنى ذلك ان لا يوجد أشخاص يرتكبون الجريمة؟

إذا كنت صاحب شركة، و جائك شخص مقطوع يده للعمل، هل ستوافق؟

الواقع انه ضاع حياته لأن لن يستطيع ان يعمل لسببين الأول انه معظم الأعمال تستوجب اليدين و الثانى انه لن يقبل للعمل فى أى مكان بسبب انه سرق فيما قبل و يظهر ذلك فى عدم وجود يده.

النقطه الأهم ان المجتمع عندما يراه بدون يد سيستحقره طوال عمره، معنى ذلك انه لو سرق و كان عمره 20 سنه و عاش حتى سن 90 سنه، سيستحقره المجتمع 70 عاما بسبب انه سرق مره فى حياته!


ما رأيك؟
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Moh666
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:27:00 ص

هى دى الديمقراطيه

هى دى الديمقراطيه بتاعه ام التيتى دى عالم واطيه ونصابه وعهد الله انا قلت لا فى الاستفتاء لكن الاغلبيه قالت نعم يبقى هى نعم ونحترم الاغلبيه لكن كل اللى ميعحبوش حاجه يجرى على ميدان التحرير ويهدد بالمظاهرات والاعتصام ناقص تقولى البذر فى البطيخ قليل ده يبقى شغل عيال عايزه ضرب الجزمه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :aserea
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:26:00 ص

لا طبعا..



الاستفتاء مكانش على "توافق على التعديلات دى و لا لأ".. الإستفتاء كان على "توافق على تعديل الدستور مؤقتا و لا لأ".. و الإجابة كانت الأغلبية نعم..



انا كنت أفضل دستور جديد يحد من صلاحيات الرئيس و يعمل انتخابات برلمان بعد الرئاسية.. لكن ده رأى الأغلبية و لا يصح مخالفته.. و إلأا بقى يبقى بلاها ديمقراطية و نجيب سحس و جيمى تانى.


قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ezzat51
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:24:00 ص

يعنى ايه ديموقراطيه

يعنى لو النتيجة 49% لكم و51% لنا ينزل ال 49% على راى ال51% مش هو دة الى عملنا الثورة علشانه ولا انتم لسه مش مستعدين ليها زى ماقال عمر سليمان قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :bebo
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:22:00 ص

الى maalced

عجبنى تعليقك وكلام مقنع وفى النهايه زى ما انت قولت الى قالو لاء والى قالو نعم كان همهم مصلحه البلد ياجماعه بلاش نستعجل فى كل حاجه علشان ما نضيعش كل حاجه ندى كل واحد فرصته وهيا دى الديمقراطيه والبرادعى ياخد فرصته ويترشح طالما مستوفى الشروط ايه المشكله قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



مرفوض تماما

انا واحد من الناس اللي قالوا لا للتعديلات الدستورية ولكن لم ولن أخرج في مظاهرات ضد قرار الاغلبية من الشعب المصري ده مرفوض تماما . قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :maalced
  • بتاريخ : 21/03/2011 03:04:00 ص

فين أحترام أرادة الشعب أذن

أننى أتعجب من الذين يتشدقون بكلمة الحرية,وأن الثورة جاءت بها وقد سمعنا
من بعض شباب الثورة أنةاذا قال الناس
نعم للتعديلات سيقبل بهذا الامر وسيحترم
أرادة الشعب وكذلك لمن قالوا لا سيحترم
وجهة نظرة الذى قال نعم للتعدلات لغاية
هنا دة شيئ كويس دلوقتى مينفعش نضرب بعرض الحائط هذا الكلام وتكون الحجة أن ما
حدث ليس فى صالح الاحزاب أو خايف على مصر وسمعنا من شكك فى نزاهة الانتخابات الا من بعض التجاوزات فى بعض اللجان وذلك لأن بعض الناس مازال متأثر بالعهد السابق الذى كان يزور كل شيئ
وهذةلاتمثل 1% من الذين أدلو بأصواتهم
الامر الثانى نفرض أن الاتهامات صحيحة بأن الاخوان والسلفيين أثروا على الناس
هقول ربما أثرت على شريحة عريضة من المصريين بس هل أثرت على غالبية الشعب
وكلنا تابعنا الاكتساح الكامل فى نتيجة
التصويت ألا يدل ذلك على نضج الشعب المصرى فى هذة المرحلة قال نعم للاستقرار
تعالوا نحسبها بالعقل كان قبل الثورة
أكبر طموح للمصريين أن تتم الانتخابات فى مجلس الشعب والشورى بأشراف قضائى كامل حتى لا يحدث تزوير ويكون القضاةهم
الحكم الذى يثق فية الشعب النقطة الثانية التعديلات حدد مدة الرئيس القادم لحكم مصر وهذا فى حد ذاتة أنجاز
غير مسبوق فى مصر وكلنا يعلم كيف كان
الحال فى مصر قبل الثورة,الامر الثالث
أن رئيس الجمهورية ملزم بأن يعيين لة نائب لةحتى لا يتكرر سيناريو التوريث
مرة أخرى ويكون النائب جاهز فى أى وقت
ليتسلم المنصب اذا تعرض رئيس الجمهورية
الا الوفاة أو الاقالة أوظروف مرض أو أى شيئ من ذلك وملزم بعمل دستور جديد
للبلاد خلال ستة شهور هل هذة التعديلات
بهذا السوء الامر الاخير الجيش يريد أن يسلم الحكم لحكومة مدنية بأسرع وقت ممكن
لكى يرجع لمهمتة الاولى وهى حماية الجبهة
الخارجية لمصر فى ظل هذة التوترات التى
تحيط بالامة العربية وكلنا يعلم ماهى
الان لابد أن نحنى الجباة لكل الذين عبرو
وقالوا نعم وكذلك لكل الذين قالوالا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :egyptionboy
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:58:00 ص

وجهة نظر

يا جماعة ده طبيعي .. الناس لسه مش عارفه يعني ايه ديموقراطية .. وبيطبقوا حاجات وحاجات لأ .. وهي انه الاعتراف بوجهة النظر التانيه .. ناس كتير قالت نعم خلاص .. يبقى نعم ..
وانا رأي حتى لو حسني مبارك مسك رئيس تاني هيتعمل دستور جديد ومش هيبقى في ديكتاتور تاني أبدا .. أبدا ..
قضي الأمر ..
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :bebo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:56:00 ص

الى د / البرادعى

انت عامل مشكله ليه انت بتقول ان ابوك وامك ومراتك مصريين يعنى مستوفى الشروط طيب خلاص رشح نفسك للرائسه لو الشعب عاوزك هيختارك وساعتها غير الدستور زى ما انت عاوز وحط الدستور الى عاوزة الشعب الى هوا اختارك ايه الى مزعلك يعنى
وبعدان انا ملاحظ ان مصر حليت فى عيون الامريكان اوى الفترة ديه هيلارى وكيرى وفيرى مالها كل شويه بقو بيجو زيارات كتير لميدان التحرير يمكن عاوزين يعملو ثورة عنده تبدى من ميدان التحرير علشان يبقى ميدان التحرير الدولى انا ملاحظ ان السياحه بقت الفترة ديه شغاله على الامريكان اكتر فين الايطاليين والروس وكده الباقى يعنى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hosamomran
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:55:00 ص

ديمقراطية فعلا

15 مليون قالوا نعم يبقى دول سلف وأخوان
3 مليون قالوا لا دول احرار وابطال
وطبعا في ظل الديمقراطية هناخد برأي الابطال الاحرار
يبقى ديمقراطية ايه يا خي
أرفض (أ)
حدوث (ح)
ذلك (ا)
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :amato.allaah
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:50:00 ص

هم مين دول اللي بيدعونا .. هو

هم مين دول اللي بيدعونا
ائتلاف شباب الثورة قال عكس كده و انه ارتضى بنتيجة الاستفتاء و لن يخرجوا للتحرير.
ده غير انا ده استهبال
لو مش موافقين على التعديلات .. كان المفروض يعترضوا على الاستفتاء نفسه قبل ما يتعمل.. ساعتها كان يبقى لهم اعتبار..
لكن دلوقتي .!!!!
استهبال رسمي حقيقي.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :amato.allaah
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:48:00 ص

هم مين دول اللي بيدعونا

ائتلاف شباب الثورة قال عكس كده و انه ارتضى بنتيجة الاستفتاء و لن يخرجوا للتحرير.
ده غير انا ده استهبال
لو مش موافقين على التعديلات .. كان المفروض يعترضوا على الاستفتاء نفسه .. ساعتها كان يبقى لهم اعتبار..
لكن دلوقتي .!!!!
استهبال رسمي حقيقي.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



ده هبل

عايزين مظاهرات عشان سرعة محاسبة من قتلوا المتظاهرين

انما مظاهرات على استفتاء تم خلاص ، دي كده ثوره على الديموقراطيه !


عيب كده
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :bebo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:43:00 ص

حرااااااااااااااا... كفايه

يا جماعه كفايه بقى حرام هوا احنا هنفضل نتظاهر طول عمرنا كدا هتبقى جمهوريه المظاهرات العربيه مش مصر يا جدعان فى انتخابات مش عاوزين لا اخوان ولا خلاان خلاص محدش ينتخبهم الناس انتخبتهم خلاص ادهم فرصتهم طلعو وحشين نبقى ننزل ميدان التحرير تانى ماهو كده كده لازم نفضل صاحيين ماهو البلد مش هيبقى كلها ملائكه ومش هنقضى على الفساد فى شهرين 3 كده كده لازم الشعب يفضل صاحى بس نهدى وندى فرصه للناس عاوزة احنا كده العالم هيضحك علينا هيقول المصريين عملو ثورة كبيرة اوى ومعرفوش يقفلوها بعد كده كبرت منهم وطبعا نفتح مجال ناس تيجى من برة تقول احنا هنقفلهلم علشان المصريين مش عرفيين يقفلو ثورة عملوها وطبعا انتو عارفيين مين دول شوفناهم فى العراق وفى افغانستان وحاليا هما قرييبين جدا مننا يعنى المشوار مش بعيد يدوبك فردت كعب يبقو فى السلوم
ياريت ياجماعه نهدى شويه ويبقى فيه شويه ثقه بس انعدام الثقه دا تماما غلط فى حد ذاته احنا كده هنشك فى كل حاجه وعمرنا ما هنتفق علشان لازم يبقى فى اختلاف اراء الى قالو نعم ولا لاء كان همهم مصلحه البلد وبعدان هواالجمعيه الوطنيه للتغيير دى مش بتاعه البرادعى هوا زعلان ليه فى انتخابات رئاسه جيه يرشح نفسه لو الشعب عاوزة هينتخبه ولا هوا عندة مشكله فى الشروط هوا مش بيقول ابوة وامه ومراته وعياله واحفادة كلهم مصريين ما يرشح نفسه فى الانتخابات ولو الشعب عاوزة هيختارة عامل ازمه ليه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :aedo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:40:00 ص

والله عيال صغيره

يا جماعه دول شويه عيال صغيره سيبوهم زى الكلاب خليهم يتظهرو لحد ما يموتو زى كلاب الشوارع قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mhym82
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:40:00 ص

ناس وسخه

هيا الناس الوسخه دى عاوزه ايه ؟؟ دى نتيجه الاستفتاء الديمقراطى يا بتوع الديموقراطيه واللى موش عاجبه ياكل خرا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :saperalatol
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:37:00 ص

عرس الديمقراطية

كان يوم 19/3 عرس للديمقراطية فى مصر وعيد شعبى لنزول الشغب للتصويت ومن نتائج الديمقراطية ان يكون الفيصل بين الناس هو صندوق الانتخاب والحمد لله نجح الشعب فى اول تصويت ينزل له الملايين فى تاريخ مصر الحديث والرافض لهذا الحدث الجليل كانة لايرى ولايسمع ارادة الناخبين وكانة يتظاهر ضد الديمقراطية ويتمنى عودة الدكتاتورية ويتظاهر ضد ارادة الجماهير قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :samia hanim
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:34:00 ص

Ww el 7a eah?

Yalla edrabo fe ba3d howa da el matloob. Naas etafaqo 3ala ala yetafeqoooooooooo. Lazem ma3mool lakom 3amal. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mody-4444
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:32:00 ص

من هو د. البرادعى

يا جماعة فيه حقايق واضحة جدا جدا لا تقبل أى لبس عن د/ البرادعى .. وهى:-
1- انه مصرى من ابوين مصريين ومتزوج من مصرية من كفر الدوار.. وليس لديه أى جنسية أخرى.
2- انه يعمل على مدار 50 سنة فى العمل الدبلوماسى والدولى.
3- أحد خبراء القانون الدولى المعدودين فى العالم.
4- يعمل منذ 30 عام فى الوكالة الدولية للطاقة الذرية فى فيينا.
5- تدرج فى المناصب حتى وصل لرئيس الوكالة على مدار 12 سنة(فترتين).
6- تعرض لحرب شعواء من إدارة جورج بوش لمنع ترشحه فى الفترة الثانية لولايته.. بسبب مواقفه الواضحة ضد سياسة امريكا تجاه العراق و إيران بخصوص وجود أسلحة نووية فيهم.
وقد حصل على جائزة نوبل للسلام لمدافعته عن الحقوق ودحض حجج أمريكا الواهية التى إستخدمتها فى تبرير غزو العراق ومحاولة إيجاد موافقة على غزو إيران.
7- عودة الرجل لمصر منذ عام تلبية لدعوات بعض القوى السياسية كان بمثابة الخطوة الأولى لمحاولة لإيجاد حلى عملى لمشاكل مصر السياسية.
8- الرجل لم يقبل أبدا أن يرشح نفسا وفقا لمواد الدستور الحالى (قبل التعديلات)حتى لا يتحول إلى ممثل كومبارس فى مسرحية هزلية تنتهى بالتمديد أو التوريث.
9- وضع خطة عمل سياسية لمصر المستقبل من 7 بنود - حازت على قبول مليون مواطن وافقو عليها ومضوا باسمائهم وأرقام بطاقاتهم الشخصية.
10- الرجل ابنته مسلمة ومتزوجة من رجل اعلن إسلامه وتمت مراسم الزواج فى السفارة المصرية بحضور السفير ووفقا لقواعد الشريعة الإسلامية.
11- الرجل متدين بطبعه .. وأول لقائاته مع الجماهير كانت فى عقب صلوات الجمعة وفى الجوامع.. كما لم يفته ابدا زيارة رجال الدين المسيحيين.
12- الموقف من رغبته فى تطبيع العلاقات مع إيران موقف موضوعى جدا .. ولا اعرف ما علاقة ذلك بمخاوف السنة من المد الشيعى.. الرجل يتحدث عن علاقته بدولة إيران وليس بالمذهب الشيعى.
العالم يعرف ان مثلث القوة فى الشرق الأوسط هو تركيا- إيران - مصر ولا بد من التنسيق معهم.
13- الرجل أعلن بوضوح أنه مع بقاء المادة الثانية فى الدستور المصرى.
وذلك لأنها تتحدث عن مبادىء الشريعة الإسلامية.
- وهى مبادىء عامة تضمن الجرية وحقوق الإنسان وأسس المواطنى الموجودة فى كل ديانات العالم,كما ان المادة تتحدث عن أن تلك المبادىء هى المصدر الرئيسى للتشريع وليست المصدر الوحيد - .
14- تعرض الرجل لحملة تشويه منهجية من كل وسائل الإعلام المصرية العامة والخاصة بأوامر عليا- طبعا الكل الأن يعلم من من؟ - على مدار سنة كاملة.. وأتهمته بأبشع الصفات التى تنال من وطنيته ومن دينه وإنسانيته.
15- الرجل ليس له أى أعداء سوى إسرائيل وابحثو عن رأى إسرائيل فى البرادعى عبر الحكومات المختلفة على الإنترنت وستجدون أقزع الألفاظ والصفات.
أناشد ضمير كل مصرى ألا يشارك فى حملة تشويه رجل هو بإختصار أحد مفاخر مصر .. وأحد أفضل رجالاتها.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hany
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:32:00 ص

هو لعب عيال؟

نصيحة لمن سيخرج إلى الميادين العامة للتظاهر.
اعلم أنك بمظاهرتك لن تكون ضد الحكومة أو الجيش.. وإنما ضد غالبية الشعب الموافقة على الدستور.. أنت بذلك تفقد شرعيتك داخل الدولة وستندرج أفعالك تحت مسمى أعمال الشغب المناهضة لرغبات الشعب.. وحينها لن يرحمك الجيش ولن يتعاطف معك أحد.
اللهم إني قد بلغت اللهم فاشهد..
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



مش عاوزين الديمقراطيه المرقعه

والله العظيم انا في قمه الدهشه منكي ايتها الديمقراطيه
ديمقراطيه تعطي لجميع البشر الا الاسلامين
من نصاري يريدون توليه امورهم لدينهم فهم احرار عشان ده دينهم
أما السلفيون والاخوان عذرا قف انكم تمونون الناس بالزيت والسكر عشان يقولوا نعم
طيب نعم ده قراري نعم ده اختياري عذرا انتوا ليكوا اغراض ومطامع
طيب انتي قولي لا براحتك وانا اقول نعم عذرا لا انا اسيب غيركم فده حقهم
تعجبت والله منكي ايتها الديمقراطيه وعذرا انكي ديمقراطيه مرقعه ديمقراطيه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :thesharprock
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:31:00 ص

جمعة الإعتراض

صراحه المفروض إن الجيش يعين الرصاص المطاطي علي جنب لأن ما عاد له لازمه ويستخدم الذخيره الحيه عشان نخلص من الصداع ده قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Vision
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:31:00 ص

اتمنى ان يتم تكذيب هذا الخبر

في ناس كتير محترمة في هذه المجموعات .. اتمنى ان يخرجوا غداً فوراً لنفي هذا الخبر قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Medo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:31:00 ص

إلى ghghgh

من قال انك لن تجد من يسرق إذا تم قطع يد السارق؟ ما هو الحكم على القاتل؟ الإعدام! هل معنى ذلك ان لا يوجد أشخاص يرتكبون الجريمة؟

إذا كنت صاحب شركة، و جائك شخص مقطوع يده للعمل، هل ستوافق؟

الواقع انه ضاع حياته لأن لن يستطيع ان يعمل لسببين الأول انه معظم الأعمال تستوجب اليدين و الثانى انه لن يقبل للعمل فى أى مكان بسبب انه سرق فيما قبل و يظهر ذلك فى عدم وجود يده.

النقطه الأهم ان المجتمع عندما يراه بدون يد سيستحقره طوال عمره، معنى ذلك انه لو سرق و كان عمره 20 سنه و عاش حتى سن 90 سنه، سيستحقره المجتمع 70 عاما بسبب انه سرق مره فى حياته!


ما رأيك؟
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mgalal73
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:30:00 ص

المؤامرة الكبرى

التفريق بين الشعوب العربية
وهذا حدث
تفتيت البلدان العربية
وهذا حدث والامثلة كثيرة
لبنان فلسطين العراق اليمن السودان ليبيا والحمد لله لسة احنا
تفتيت الشعوب العربية من الداخل
وهذا جارى تنفيذة
احذرو من اليهود ومن والهم
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :rock
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:30:00 ص

مابيفهموش دول ولا ايه؟؟

فعلاا اقليه لانكم معدوموا الفهم والحمد لله ان امثالكم اقليه
ولو طلعتوا تتظاهروا ده معناه اعتراض على راي غالبية الشعب
وساعتها تستاهلو ضرب الجزم ياابقرررر
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :you_auditor
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:29:00 ص

احترموا انفسكم

ادعو من جميع المعلقين على الاخبار الاحترام وعدم تخوين اي طرف فهذا يوصف غيره بانه خائن وعميل والاخر يوصفه بانه من اتباع الحزب الواطي واذناب امن الدولة واخر يتهم الاخرين بانهم من السلفيين والاخوان الذين لا تهمهم الا مصالحهم ارجوكم احترموا انفسكم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mohgaw
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:29:00 ص

شعار المظاهره

الشعب يريد اسقاط الديمقراطية
إحنا عايزين الديمقراطية اللى فى دماغنا بس .....إنما الديمقراطية اللى تمت دى خطأ من وجهة نظرنا ... فلتسقط ثورتكم إذا إذا كان هذا هو رأى الأقلية بتاعة.. لا ..
نعم.. ولا ..هما طريقان يوصلان لهدف واحد حدد هدفك وليكن و الحرية والديمقراطية والعدالة الإجتماعية ورفع مستوى دخل الفرد والقضاء على الفساد ضع ماتريد من الكلمات الطيبة التى تفيد المجمتع ككل
لا يبقى عايزين وقت علشان الأحزاب تنظم نفسها وتدخل الإنتخابات وتجمع أصوات ...نعم ...لاتعطيهم الفرصة التى أخذها آخرون كالوطنى أو الإخوان أو غير ذلك يعنى الوطنى اللى هو فى عز النكبات منظم دلوقتى مش ممكن ......الإخوان ممكن يكونوا منظمين .. طيب ماتنظم نفسك انت كمان ايه اللى يمنعك الوقت ....طيب انت قدامك كام شهر 5 شهور مثلا خليهم 10 خليهم 20 شهر .......طيب ازاى .......أقوللك ازاى...... اعملوا نظام ورديات أو مناوبين او نوبتجيات وقسموا قياداكم كل مجموعة تمسك المسئولية فترة من الوقت يعنى لواشتغلت 6 ساعات فى اليوم خليهم 12 خليهم 24 وكل مجموعة تمسك المسئولية 6 ساعات
بلاش دى انت عايز ايه عايز تنظم نفسك بعد سنه من الآن طيب ليه سنه ماتخليهم 5 سنين أو 10 سنين ماحنا مش ضامنين هاننتظم بعد المدة دى ولا لأ ........شوف ياسيدى الفاضل اللى مايقدرش ينظم نفسه فى فترة 4 أو 5 شهور يبقى لايصلح ان يكون مسئولا عن دولة
اصل الثورة أسقطت النظام يبقى لازم الدستور يسقط ازاى انا مش فاهم هو بنى آدم نسقطه ازاى يعنى ... ماهو قالك هايعمل دستور جديد واللى هايحطوا الدستور الجديد 100 فرد وبد الإنتخابات تو احنا خايفين ولا مافيش ثقة فى اللى جايين طيب وليه عدم الثقة دى من اولها مانبدأ كله جديد فى جديد ونخلى مع الدستور الجديد ثقة جديدة فى ناس لسه إحنا مش عارفين همه مين ....
ولاحظوا أن كلمة دولة لها 3 أركان أرض وشعب وسلطة إحنا الآن بلا سلطة فأركان دولتنا ناقصة فوقوا ياهمج ياأصحاب المصالح الخاصة يامفسدون ياقادمون آسف لقد تجاوزت بسبب ماقرأت لحرصى وخوفى على بلدى .....
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



ليه

انا من اللذين هاجموا هذة التعديلات بقوة و قد يكون بتعصب. لكن بعد النتيجه. لا يجب ان نتطاهر. بل يجب ان نشرح للشعب خطورة الموقف وكيف استخدم الأخوان الدين وهو اسلوب قذر. لتمرير دستور فاسد دستور قاتل للحريه. بالفعل اخطئ الاخوان بشدة و مافعلوه هو خيانه ولايجب ان لقبوا بالمسلمين لان الأسلام لا يعرف الخيانه فهو السمو والشرف. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :adham.hamade
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:26:00 ص

الجهل بالديموقراطيه

هو دا الجهل السياسى والجهل الديموقراطى عموما انتم قله ولن يسمع احد لكم عموما لكم حق لانكم لم تعيشوا الديموقراطيه من قبل قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :you_auditor
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:25:00 ص

ادعو للتعقل

انا قلت لأ ورغم عن ذلك ساحترم راي الاغلبية لكي نرسي مبادئ الديموقراطية الحقيقية ولابد للاحزاب ان تعمل بجدية حتى تستطيع تحقيق مقاعد جيدة في مجلس الشعب القادم لكي يكون هناك تنافس حقيقي ونخرج من لعبة الوطني والاخوان اللي جابت مصر ورا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :rock
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:24:00 ص

غباااء في غبااااء

الناس دي مش فاهمه يعني ايه نتيجة استفتاء؟؟
دول عاوزين ضرب الجزم...الشعب قال كلمته خلاص يا عملاااء يااا جبناااء
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hanoon
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:23:00 ص

أتقوا الله

سيظن الكثير انى اتوجه بعبارة أتقوا الله الى اللذين يدعون الى مظاهرة يوم الجمعة الوهمية ولكنى أتوجه بها الى من يشعل النار بمثل هذه الأخبار المغلوطة وأكاد أجزم أن الخبر عار تماما من الصحة وذلك يقينا منى بأن الجمعية الوطنية للتغيير وعلى رأسها الدكتور محمد البرادعى يعون تماما معنى الديموقراطية والتى من أهم مبادئها أحترام الرأى الأخر وهم يعرفون تماما أننا مادمنا أحتكمنا الى صناديق الأقتراع فالجميع سيقبل بالنتيجة التى تعبر حتما عن رأى الأغلبية حتى لو كانت النتيجة ضد أختيارى . وأنا مواطن من اللذين صوتوا بلا وعلى الرغم من هذا أنا سعيد جدا بالنتيجة وبالتجربة ولذلك أعتقد أن أمثال الدكتور البرادعى ودكتور علاء الأسوانى وغيرهم على دراية كاملة ووعى بالمعنى الأصيل لكلمة ديموقراطية وأعتقد أيضا انهم يمتلكون الذكاء ولا أعتقد انهم يقفون وراء مثل هذا النوع من الدعاوى لمظاهرات التى قد تنقص كثيرا من رصيدهم لدى المواطنين لأنهم بذلك يدعون الى شئ ويفعلون عكسه . وأعتقد أن هذا الخبر المراد منه تشويه صورة الجمعية الوطنية للتغيير وعلى رأسها دكتور محمد البرادعى . وأعتقد أن سباق أنتخابات الرئاسة قد بدأ بالفعل وأتمنى أن تكون المنافسة شريفة بين كل أطراف السباق دون اللجوء لمثل هذه الأخبار المغلوطة والتى لا يصدقها الا الأطفال ولتعلموا أن الشعب لم يعد طفلا فلقد كبر الطفل وأصبح شابا يافعا وفى الغد القريب سيصبح رجلا وما كان يفعله النظام السابق من ترويج الأشاعات والأكاذيب ضد كل من يقف فى وجه النظام وكنا نصدقها لأننا كنا أطفالا نصدق كل ما يقال لنا وأحيانا أخرى نصدقها او بمعنى أخر وبالبلدى بنفوتها بمزاجنا لقلة حليتنا لكننا الأن كبرنا ولم نعد قليلى الحيلة . قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mgalal73
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:22:00 ص

صراعات العرب

لماذا دائما العرب والمسلمين فى صراع بين دولة واخرى او من داخل الدولة
ولماذا لا يحدث ذلك بين الدول الاوربية
يعنى عمرنا مسمعنا مثلا ان فرنسا بتحارب المانيا ولا بريطانيا بتحارب امريكا وحتى داخل الدول
عمرنا مسمعنا عن فتنة طائفية فى فرنسا والتى يوجد بها من جميع الطوائف
لماذ نحن العرب والمسلمين
الاجابة
لان دة مخطط يهودى من قديم الازل وللاسف نجحو
والعيب مش عليهم العيب علينا احنا لازم نتغير
قبل ما نطالب بالتغيير
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Mosra
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:22:00 ص

هو ده الهبل بعينه

أنا لا اعتقد إن الدكتور البرادعى له دخل فى هذا لأنه أول واحد بيطالب بالديموقراطيه، وأول مبادئ الديموقراطيه هى النزول على رأى الاغلبية، بصراحة أنا كنت ح أقول لأ، ولكن لأننى لست خبير قانونى ولا فقيه دستورى، استعنت ببعض الخبراء فى هذا المجال واستمعت إلى آراء كثيرة جدا لتكوين رأى أرتاح له نفسيا، وبعد سماع المستشاره نهى الزينى فى إحدى القاءات على الفضائيات مع بعض الشخصيات الأخرى وهى ترجح كفة الاستفتاء بلا وسياقه السبب فى ذلك وأفضلية هذا الإختيار، ومطالبتها بتكوين مجلس رئاسى من ثلاثة أفراد أو خمسة يختارهم المجلس العسكرى لقياده البلد لمرحلة انتقالية و .. و .. وشوية جدل طويل، ثم تأتى مكالمة من اللواء ممدوح شاهين عضو المجلس العسكرى تعليقا على كلامها بأن المجلس العسكرى لا يقبل ولا يفكر ولا يرضى بهذا المجلس الرئاسى تحت أى ظرف، ومن هنا وكأن على رؤوسهم الطير لم ينبس أى فرد من المتحاورين بكلمة، بمعنى إن المجلس العسكرى سيكون هو صاحب القرار في قيادة الشعب فى هذه الفترة.
فاعتقد إن اللى بيحصل ده ليس له علاقة بالديموقراطية التى نطالب بها، وليس من الديموقراطيه ان نقول إن لم تكن معى فأنت علىّ مثل الحقير بوش الإبن، فأرجو بلاش مزايده وكفانا عبث حتى لو جاءت الإستفتاءات ليست على هوانا، وهيا بنا نمضى فى طريق البناء ثم نغير الدستور الذى نرضاه لمصر الحديثة دون الدخول فى نفق الإعتصامات والمظاهرات والجدل العقيم.
وعلى فكرة أنا لست أخوانيا ولا سلفيا ولا من فلول الحزن الوثنى اللى راح فى داهية، ولكنى من مؤيدى الدكتور البرادعى مع إننى أعلم انه صوَّت بلا على الاستفتاءات.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :adham.hamade
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:20:00 ص

هما بيفهموا عربى ولا عبرى

يعن اكثر من 77% هما الى اختاروا نعم وانتم ياقله مش عاجبكم بالعقل وحاولوا تفهموا واحنا فاهمين تفكيركم وبلاش !!!! قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ezzat51
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:19:00 ص

وانتصرنا

وانتصرنا انتصرنا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :asd_w
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:19:00 ص

سيناريو

ارجو حفظ هذا السيناريو المعارضه تريد دفع الجيش لاستخدام القوة وسيحدث مناوشات وضرب وبالتالى امريكا هتقول احترم المعرضه وسبهم يتظاهرو سلمى وستجد ما يحدث فى ليبيا يحدث فى مصر بالاضافه لان بعض النصارى ممكن يشعللوا العمليه شويه
فعلى ذلك اريد رئيس فى اسرع وقت لشغل الفراغ السياسى وياريت راجل مثل السادات يحترمه الغرب ويخافه
عمرو اديب كام جايب قائد القوات المصريه فى حرب الخليج اللواء محمد على بلال وقد اعجبنى حوارة جدا راجل اقتصادى وعسكرى ويفهم ما يدور فى راس الغرب وقد شرح موقف عمرو موسى فى قبول الحظر الجوى وقال ان الحظر الجوى يعنى التدخل العسكرى فلازم يكون هناك رجل عسكرى يعلم معنى الكلمات التى يقولها حتى لا يندم عليها مثل عمرو موسى
فى النهايه اويد محمد على بلال
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



اقول لمن يريد التظاهر حمرا

و الحدق يفهم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:15:00 ص

احترام رأي الأغلبية

يجب على كل من رفض هذه التعديلات أن يتقبل رأي الأغلبية تطبيقاً لمبدأ الديمقراطية إذا كنا ننادي بها ...

فكيف ينادون بالديمقراطية وهم لا يطبقونها على أنفسهم ؟؟؟

فهم يريدون تطبيق رأيهم بالقوة رغم أنهم قلة !!!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



لسة بدري

لازم نعرف ياجماعة ان لسة بدري على منقدر نمارس الديموقراطية هي صعبة في البداية انك تتقبل رأي غيرك بس انا عايز اعرف حاجة هما بيدعو مين للتظاهر؟؟؟!!!!! قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hussein
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:14:00 ص

مظاهرات ضد الشعب

انتو كدة بتعملو مظاهرات ضد الشعب مع ان الطبيعى ان انتو كقوى سياسية بتعملو اي احتجاج لمصلحة الشعب طب ازاى تحتجو على راي 77 فى المية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



الرد على malcomx

لو انت رافد رأي 15 مليون أمال عاوز تفرض راي 3 مليون
دا مبدأ غريب جداً
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Elomeda
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:14:00 ص

ديموقراطيه الدكتاتوريه

ما هذا العبث والتخلف الحضاري لقد كانت مصر يوم الاستفتاء في اعلي مظهر حضاري لم اراه في امريكا وقالت الاغلبيه كلمتها فماذا يعني التظاهر ضد رأي الاغلبيه لقد قلت لا ومع ذلك ساقف بشده ضد هؤلأء المتخلفين الذين لا يعرفوا من الديموقراطيه الا الهتافات و الاعتراض بالباطل الان انا مع راي الاغلبيه وسأدفع عن هذا الحق بعمري قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :aedo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:13:00 ص

يا جماعه خليهم يتظهرو

يا جماعه محدش يقول ليه لا متتظهروش انا عارفهم دول كده بيفرحو فكرين ان الناس خيفه منهم سيبوهم كده زى كلاب الشوارع قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mgalal73
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:13:00 ص

الشك والدوائر المفرغة

اذا اصابنا الشك فيما لا يرضى اهوائنا فسوف تفسد الحياة السياسية
ولذلك علينا ان نثق فى المجلس الاعلى للقوات المسلحة الذى حمى الثورة ولولاة لضاعت الثورة بل وضاع الوطن
وعلينا ان نثق ونراقب فى نفس الوقت بحزر فيما كل ما هو ات
واعلمو ان نجاح الثورة يعتمد على التكاتف بين اطياف الشعب لا على الفرقة والتشكيك والتخوين
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ghghgh
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:13:00 ص

الى mido

يا ميدو انت عارف لو قطعت يد السارق؟ لا تجد من يسرق لانه يعرف ان السارق تقطع يده ومثال على ذلك السعزدية عندما بدأوا باحكام السجن للسارق والله كثرت السرقة انشر ياعم مصراوى ده رابع تعليق لا ينشر قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :kabten medo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:12:00 ص

ده مستحيل يحصل

ده باختصار انتحار جماعى
مستحيل تضروا بالثوره بهذا الشكل
انا حاسس ان الخبر ده مغتعل وفخ ليكم عشان يقضى على القله الباقيه اللى مازالت بتؤازركم
اسمعوا كلامى الثوره بتضمحل وافعالكم هيه السبب لا تقولوا ثوره مضاده ولا غيره - نتيجة الاستفتاء بتتكلم وبصوت عالى وبتقول كلام فى منتهى الخطوره عليكم
اوعوا تطلعوا تانى قبل شهرين او تلاته تكون فرصه لاعادة بناء التواصل بينكم وبين الجماهير
على راحتكم لو مش سمعتوا النصيحه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abd almonem
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:12:00 ص

وحياه ابوكو

بطلو تحذفوا تعليقات يكدابين



اللى مصدقوا الفرصه

اللى صدقوا الفرصه وبيروجوا ان البرادعى خلاص امر بكدى . بطلو بقى جهل وتخلف . اعرفو الاول هو عمل كدى قبل متهجموه . الرجل مقلش حاجه وكل الكلام دى كدب


بطلو كدب

بطلو كدب
بطلو كدب
بطلو كدب
بطلو كدب
بطلو كدب
بطلو كدب
بطلو كدب
بطلو كدب

كرهتونى والله فى البلد دى والالمه بحلها بسبب الكدب . انتم بتكدبوا زى رز والقذافى يبكدب زى الرز . وعبداله صالح كذاب ومبارك كداب ... خلاص امه بقيت كدااااااااابه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ali
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:11:00 ص

كيف يخرج شعب مصر

شعب مصر قال كلمته في الاستفتاء يا انصار الديمقراطية هو في ديمقراطيه اخري غير التي نعرف قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



ثقافة الشعب

للأسف احنا المصريين لا نقبل الرأي اأخر الأقلية عايزة تفرض رأيها على الأغلبية عشان مصالحهم الشخصية أمال لبسين عباية الديمقراتية ليه ؟؟
رأي الأغلبية لازم يمشي حتى لو رفضناه دا دليل تحضر المصريين لكن يطلع مجموعة تطلع بظاهرات يبقى دا دور الجيش يمنع مظاهرات الفوضى دي .
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ismaelbasha
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:10:00 ص

أنا عندي حل...

اللي عاوز يتظاهر يروح يتظاهر في شرم الشيخ "ويبقى منها فيها" قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :amr
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:09:00 ص

لا من فضلكم

بلاش من قضلكم وفكرو جيدا قبل فعل ذلك والا سوف يكون له تاثير سلبى على الدكتور البرادعى فى انتخاب الرياسة القادمة لاننا يجب ان نتعلم كيف نحترم راى الاخرين اما عن الدستور فهناك تصويت اخر على الدستور النهائى بعد عام من الان والاهم الان هو تجهيز واعداد هؤلاء الشباب لكى يكونو هم اعضاء مجلس الشعب القادم والمناخ الان مناسب لذلك و صدقونى لا تخافوا من الاخوان لان شعبيتهم ستكون اقل بكثير مما كانت عليه ايام النظام السابق لاننا لانحتاج الان لنمور بعدان تخلصنا من الاسود قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hamada71
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:09:00 ص

الأفاقين

هولأء المغرضين الين يحاولون سرقة الثورة وينصحون الناس بقول لأ من اجل مايظونة بان الوقت فى صالحهم للنجاح فى الأنتخابات وهذا وهم كبير لهولأء الأفاقين قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :newbie_14880
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:09:00 ص

الي المحترم البرادعي

لوسمحت ارجع للبعتينك تفسد حياتنا وتمهدلهم الطريق عشان يدخلوها وبنقلك انت وشويت الشواذ اللي لممهم حوللك زي ابو انجا وغيره ابعد عنا وسبنا لبلدنا وارجع بلدك امريكا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :malcomx
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:09:00 ص

من الجهل والتخلف

اختصار 15 مليون صوت في الاخوان والسلفيين
وكأن الاغبياء والبلداء من المعارضة يريدون ارتكاب نفس اخطاء الحزب الوطني

ربنا يشفي كل مريض
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :dr_mgmohd
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:08:00 ص

لما نشوف !!!

أشوف انا واحد من المعفنين دول واقف فى التحرير و انا اضربه بأوسخ جزمه عندى على بوقه ... جتكوا القرف عالم زباااااااله قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Free Man
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:06:00 ص

بدون تعليق

بجد خساره فيكم التعليق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :sainai18
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:06:00 ص

امل مصر

من يدعو للتظاهر يدعو للفوضى ولا يحب مصر وما دام قبلنا الديمقراطية لابد من احترام الاغلبية.خلوناندعو للعمل ونبنى بلدنا مصر تستحق منا الكثير فهى امنا الى الابد.تحيا مصر واهلها. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hamada71
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:05:00 ص

زمن الهبل

صحيح هى دية الديقراطية اضحوكة كبرى الناس دية مشعرفة يعنى امتى تتظاهر
عظيم
تظاهر ضد استفتاء الشعب نكتة الموسم هذا التخلف بعينة والنتحار الساسى اذا اساسا يفهموا فى السياسة
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mhmfwz
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:05:00 ص

اشتغلو بقى

نفسى بقى تشتغلو وسيبكم من التهريج ده قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :aedo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:04:00 ص

يا جماعه اعرفهم صدقونى

دول شويه عيال صيعه واحد صحبى قال تعالى نقعد معاهم مره وعرفتهم شخصيا هما دول الحزب الوطنى الجديد عايزين كل حاجه بالقوه بس ياريت لما يتظهرو يسبوهم زى كلاب الشوارع وحدش يقول ليهم امشو خليهم زى كلاب الشوارع قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :4UMasr
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:04:00 ص

غلط طبعا

اللي عايز يطعن في النتيجه من حقه
أيوه كان فيه بعض التجاوزات ومن حق أي حد يلجأ للقضاء
وان كنت اعتقد ان التجاوزات لم تؤثر في النتيجه وان كانت أثرت في النسبه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Medo
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:04:00 ص

مبروك على التخلف

هيبقى ثلاث أربع مجلس الشعب أخوان و الربع الأخير حزب وطنى، و مبروك على الديمقراطيه، و صدقوا كل ما يقال عن البرادعى، بالمرة طالبوا بتطبيق الاسلام:

1. اليسرق يتقطع يده علشان يبقى عنده عاهه مستديمه و ميعرفش يشتغل و يموت من الجوع.


2. تطبيق الجلد و إهانه المواطنين بجلدهم أمام الناس مثل الدول المتخلفة.


و سلملى على الديمقراطيه و الحرية!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Ham
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:03:00 ص

الى ابراهيم ابو الخير

ارجوك ماتعممش الدعوة اللى فالمقال ده على كل الناس اللى صوتت لأ, لو قرأت التعلبقات حتلاقى ان معظم الناس اللى صوتت لأ (منهم انا نفسى) ضد الدعوة الغير ديمقراطية دى قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:03:00 ص

لسه مش قادرين تفهموا

لسه مش قادرين تفهموا
همه البعدا ايه جنس ملتكوا ايه
هانبلطج بقى ؟
هانعيط
ماكل شىء انكشف وبان خلاص
انتوا بدأتوها صح وصفقنا لكم لكن خبتم فى الخر وهيفتم واليتوا ادبكوا وادى النتيجه
ياريت تنزلوا عشان تخسروا تعاطف القله الباقيه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



السادات

الله يرحم السادات لما قال ان الديموقراطيه لها انياب لازم كل واحد يقف عند حده قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hosamomran
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:03:00 ص

الاقلية

كده بقى اسمه جهل وتخلف وعدم قدرة على قبول رأي الاغلبية 15 مليون قالوا نعم و 3 مليون قالوا لا ما تقبلوا قرار الاغلبية بدل ما تبقى حرب عليكم وعلينا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



غباء ام مؤامرة

لو غباء ندعواللة ان يشفيكم منة اما لو مؤامرة فالنصر من عند اللة قريبا
مع العلم اننى ليس اخوانى ولا انتمى لاى حزب بل اننى مصرى ومصر فوق الجميع
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



?????

دول بقا لازم يتحاكموا بتهمة الغياب السياسى
دول مش عاوزين البلد تتحرك خالص
لالالالالالالالال... للمظاهرات
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ghghgh
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:01:00 ص

احنا مش ورانا حاجة

كل شوية نغير الدستور ونعمل استفتاءوبعدها نتظاهر........ اصل مش ورانا حاجة. والله لعبة حلوة. يا عم لو طلع دكتاتور تانى نطلع ال85 مليون ونطلع امه منها ايه المشكلة ونشوف شغلنا ونستقر اهدوا شوية يا شباب علشان احنا فى مركب واحدة ولو غرقت كله هيغرق لا قدر الله انشر يا مصراوى قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :midolion
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:01:00 ص

اشطه

طيب ماشي عاوز اشوفكم يوم الجمعه في التحرير، ملكوش ديه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mgalal73
  • بتاريخ : 21/03/2011 02:00:00 ص

الثورة المضادة

هؤلاء هم اعداء الثورة
الذين يحاربون الاستقرار ويعملون من اجل مصالح شخصية
وبعدين احنا خايفين يجى فرعون تانى مع التعديلات
هو الرئيس القادم هيجى بالتعين ولا بالانتخاب
وحتى لو اتعمل دستور جديد
اية اللى يضمن ان الرئيس القادم مع دستور جديد ميعملش بعد انتخابة دستور تانى متفصل على مقاسة
مش لازم نشكك فى كل حاجة
محمد نجيب عمل دستور وقبل العمل بة
حدثت الثورة بقيادة الظباط الاحرار
وبعد محمد نجيب جمال عبد الناصر وعمل دستور تانى وبعدة انور السادات وعمل دستور تانى
اهم حاجة الان
ان اللى هيمسك الحكم يكون منتخب
من الشعب ونشوف
واذا ثبت عدم ولاءة للشعب والدولة
الميدان موجود والشهداء على استعداد والشعب فاق من الغفلة وكسر حاجز الخوف
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :MeneamAyoub
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:59:00 ص

ربنا يستر

لو حصلت مظاهرات من الأقلية التى تحاول أن تفرض رأيها بالقوة ستجد مقاومة من الأغلبية الرافضة لفرض الرأى بالقوة و سوف تحدث مصادمات و أحداث عنف و فوضى و فتنة .. و ربنا يستر قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :waleed_01286
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:59:00 ص

ارحمونا بقى

بصراحه لو حصلت التظاهريه ده يبقى كلام فاضى وقله ادب وعدم احترام للديمقراطيه لازم الاقليه ترضخ لطلب الاغلبيه والا يبقى فين الديمقراطيه وبعدين هيعملوا مظاهره يطالبوا فيها بتغير الدستور ولو فرضنا ان ده حصل هيطلع الطرف الاخر من الشعب ويقول عاوزين استقرار ويعملوا مظاهره وندخل بقى فى دوامه مظاهرات لا حدود لها ............... اعقلوا بقى وبصوا للاقتصاد اللى خرب خلاص وبصوا للبلطجيه اللى بقوا اكتر من العواطليه اللى مش لاقيين شغل واللى تدريجيا بينضموا لهم لانهم مش لاقيين يأكلوا
ارحمونا بقى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Vision
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:59:00 ص

برافو !!!

من قبل الاستفتاء و انا بقول ان نتيجة الاستفتاء سوف تكشف من يدافع عن مبادئ الديموقراطية و من يستخدمها في مصالحه.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mohamed
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:58:00 ص

للاسف معظم الشعب المصرى جاهل

للاسف معظم الشعب المصرى جاهل
وهذه حقيقة مؤكدة
ولا يعنى انك خريج جامعة فانت على دراية بالامور الساسية
معظم الشعب من الكادحين اللذين يريدون الامور تسير ويأكلوا ويشربوا فقط
بدون ان يفكروا فى المدى المتوسط او غدا ماذا بعد ذلك
وهذة الثقافة العامة للشارع المصرى البسيط فكريا وثقافيا
ولهذا فمن السهولة الضحك عليهم
فما عليك إلا ان تتحدث اليهم بطريقة يفهموها وتعطيهم ماهم فى حاجة لة او توهمهم انك ستوفر لهم حاجاتهم من اكل وعمل
وغيرها من الاساليب
ولهذا سينجح فى انتخابات مجلس الشعب بالناس اللى معاها فلوس او اللى هابيضحك على الناس وبيساعدهم فى مطالبهم الفئوية او بيضحك عليهم باسم الدين

للاسف احنا محتاجين دستور يبنى وينظم ويضع قواعد لبناء الدولة وغيرها من الامور

لكن الناس مش فاهمة وعايزة استقرار واكل وشرب وبس
لكن بعد 10 سنوات و20 سنة و100 سنة عمر مامصر هاتبقى دولة متقدمة
هل رأيتم التجربة الماليزية اوالهندية وغيرها
لكن للاسف معظم الشعب مش فاهم
وولاسف لازم نعيش مع الناس دول اللى هايحطموا امل الواحد ان تكون مصر دولة متقدمة بعد 10 سنوات
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Ham
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:58:00 ص

الى mu7ammad

الحباة مش وردية فعلا بس فى طرق احسن بكتير للتعبير عن ارائك من غبر ما تقول عالناس خرفان. الطبيعة الانسانية دلوقت و على مدار التاريخ هى ان الانسان دائما يدور على قائد ليه, و فى الحالة دى هى الناس المتدينة لان فى مصر الديانة فوق كل شيء للانسان المصرى البسيط اللى عايش فى قرية مع زوجتة و اولاده, و عمره ما سمع عن او درس سياسة, اقتصاد, قانون الخ و دلوقت لازم توعى الناس دى عن حقائق امور بلدهم الدنيوية زى الدستور عشان مايجيش اى حد يلعب على وتر الديانة و واجب شرعى, مسلم او مسيحى. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mhmfwz
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:58:00 ص

الشعب قال كلمته

الشعب قال كلمته وطبعا ده اكبر برهان ليكم وكفايه بقى انتم قرفتونا بوصوليتكم دى ايه القرف ده قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :elbeak_2006
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:57:00 ص

لن نتركهم يسرقون ثورتنا

لقد فقد هؤلاء احترامي من الآن
هل هذه هي الديمقراطية التي حاربتم عنها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
التظاهر ليس له معني سوي انها ستكون فوضي و لن يكون هناك اي امل في تقبل رأي الآخر او التعايش مع الآخر
ما تريدون ان تفعلوه هو ضياع لمجهود ملايين المصريين
ما تريدونه هو ان تكون لكم دولة ملاكي خاصة بكم
ما تريدونه لا يختلف نهائياً عن ما كان يفعله النظام الديكتاتوري السابق
ما تريدونه هو الاستئثار بالقرار و تمجيد رأيكم
لا , لن نرضخ لكم و لن نقف مكتوفي الايدي امام من يريد سرقة ثورتنا منّا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :amrhamdy88
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:57:00 ص

وحيقولوا إيه؟!

الشعب يريد إسقاط الشعب. ما ينفعش ولن يسمح الحيش بذلك لأن وقتها لأن هذا إعتداء على رأي أغلبية الشعب. 14 مليون قالوا نعم و4 مليون قالوا لا. وبعدين ده حيبقى إعلان دستوري يستلزم دستور جديد يلزم البدء في إعداده في خلال 6 أشهر. يعني مظاهرة ليس لها معنى إلا إحداث قلق.

وسيمثل ذلك أول إعتداء على الديموقراطية التي إستعادها لنا شهداؤنا.

قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :samxpx
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:56:00 ص

لو حصل ده

هتبقى ضربه قاضيه للديمقراطيه اللى كلنا احتكمنا ليه يبا فين الديمقراطيه باه لما 20 % عايزة تمشى كلمه على الاغلبيه نفسى يعملو كده علشان الجيش يضربهم هما واهلهم 30 جزمه على دماغهم لانهم بكده مش هيكونو متظاهرين سلمين بل انهم يهددو السلم الاجتماعى بااعتراضهم على الديمقراطيه وهم بذلك ضد الديمقراطيه يبا نقلع الجزم ونديهم فوق دماغ ابوهم وده اقل شى انت كنت صعبت عليه يابردعى بس بجدبجد بعد ما قولت نعمل تظاهر انا اتفق مع اللى عملو معاك فى المقطم بل وكانو يدوك فوق دماغك 30 جزمه يااهبل قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :teto
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:56:00 ص

افهموا

الدسنور القديم تم تعطيلة تعطيلة تعطيلة والتعديلات الجديدة سوف يتم بها اعلان دستورى لحين تأسيس دستور جديد خلاص وصلت يعنى فريق نعم وفريق لا الاثنان فازاخلاص وصلت قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



كدة بانت الحكاية

كدة بانت الحكاية الواحد وعشرون فى المائة دول اعداء الديقراطية ولهم مصالح شخصية حتى بعد الشعب ما قال كلمتة مش عجبهم لان الموضوع لا يتماشى مع مصالحهم واغراضهم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :liro1
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:54:00 ص

غباء

انا ماوافقتش على التعديلات ولكنى احترم نتيجة الاستفتاء بان الاغلبية قالت نعم
لكن دعوة لمسيرات وبعديها هيقولوا اعتصامات ديه قلة ادب
اسلوب فرض الراى دا بايخ جدا والعملية مشيت ديمواقراطية

اى قوى سياسة واى حزب واى ائتلاف هينزل مظاهرة اعتراضا على نتيجة الاستفتاء هيبقى مقامهم عندى زى الحزب الوطنى واى حاجة هيقولوا نعملها هاعمل عكسها عندا فيهم ...

ماداموا مالهومش احترام للديمواقراطية مالهومش احترام عندى
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :kimo
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:54:00 ص

الاعتراض على التعديلات

يا ناس افهموا احنا معترضين على التعديلات مش على نتيجة الاستفتاء نتيجة الاستفتاء حقيقة وغير مزوره وفعلاً دي أرادة الشعب .. بس بناء على ما ورد من دعايا لحس المواطنين على الإدلاء بنعم .. التليفزيون والجرايد وصفح نت كتير .. وغير كل الشوارع اللي مكتوب فيها نعم للاستقرار .. فاكرين لما قلتوا نعم لمبارك وطلع مبارك اكبر طاغية .. احنا مش عايزين نعيد الاستفتاء ولا نسيطر ولا نلغي الدستور .. بس مدام انتوا عايزين تعدلوا الدستور احنا معندناش مانع بس هنعدل المواد الغلط كلها .. افهموا بقى احنا بنخاف على مصر وأفتكروا لما ظلمتونا وقلتوا علينا خونه وفي الأخر ربنا بين الحقيقة . قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :LegenD
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:53:00 ص

اللى هيتظاهر يبقى حسنى مبارك

انا قولت لا ومقتنع جدا بلا لكن الثورة احنا عملناها علشان الديمقرا طيه والديمقراطيه بتقول اننا لازم نحترم راى الاغلبيه والا هنبقى عاملين زى حسنى مبارك مافيش فرق بينا وبينه هو كان ديكتاتورى وماشى بدماغه لواحده واحنا هنبقى زيه بالله عليكو مش عايزين حد يقول علينا دول مش وش ديموقراطيه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :teto
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:52:00 ص

كدب

البرادعى لم يعلن تظاهر ولا غيرة بطلوا شوية الكدب والارف دا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mr.mont89
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:52:00 ص

وذنبه ايه ميدان التحرير

هي الناس دي ليه بتتكلم باسم الشباب وهو الشباب اللي قالو نعم للتعديل خونه ولا ايه واللي قالو لا ليه مش عاوزين يحترمو رأي الاغلبيه
باين عليهم فعلا ديموقراطييييييييي... جدا
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ismaelbasha
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:52:00 ص

رحم الله الشعراوي...

أنا كنت بشاور عقلي أقول "نعم ولا لأ" لغاية ماسمعت الشعراوي وحديثه الرائع "الثائر الحق" فقلت "نعم" قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ismaelbasha
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:51:00 ص

حسني مبارك أهو...

مبارك لما قال "الديكتاتور العادل" كان يؤمن بنظرية "الأقليةالمستنيرة التي تحكم الغالبية الجاهلة" وهو ما أراه فيكم، تظنون أنفسكم "مستنيرين" والشعب قاصر ويحتاج أوصياء
نفس حجة الشيطان التي ألبسها لمبارك
الطلبات كلها بتتحقق بس فيه أولويات
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :elbaraka
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:51:00 ص

غير موافق


انا صوت بلا فى الاستفتاء والديموقراطية تفرض على إحترام النتيجة ..

لقد لعب الفريق الاخر على نغمة الاستقرار وان نعم تؤدى للاستقرار وهو ما يريده الكل ..


واذا لم تتواصلوا مع الناس بالقرى والمحافظات البعيدة وترفعوا درجة وعيهم وادراكهم للحقائق ستتكرر نفس النتيجة بانتخابات مجلس الشعب ..


نعم او لا تحدد طريقين مختلفين لهدف واحد

وجيد جدا ان هذا حدث باستفتاء ورب ضارة نافعة

اكرر رفضى لهذه التظاهرات لانها ستشوه وحدة الشعب المصرى وضد الثورة وضد المبادئ التى نادت بها وعلى راسها الديموقراطية وتقبل رأى الغالبية


ادرسوا ماحدث واخرجوا بخطوات عملية لتفادى الاخطاء
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



كان منوقغا

والله كنت متوقع الكلام ده لانهم بيدوروا علي مصلحتهم و انا ريئي نشف اقول للي اعرفهم ان الناس ده بتدور علي مصالحها الشخصية .... وعلي فكرة اللي بيستخف بالناس اللي قالت نعم ده مش محترم لان الناس ده مش عبيطة و عارفة هي بتعمل ايه و مثقفين اكتر منك ... ومش الغلابة بس يا خفيف اللي المساجد قالولهم هيتدخلوا الجنة لو قلتوا نعم لا يا (اسطى) لانك مالكش في ثقافة الديموقراطية و هتعيط و عايز تقلب دور الشطرنج زي العيال الصغيرة ،يا سادة كل واحد حر في رايه و مش كل الغلابة سذج و خللي بالكوا اللي هد النظام السابق مش المظاهرات لا ده استخفافهم بالشعب و استهباله ... فوقوا بقي و اللي قالوا نعم والله عايزين مصلحة البلد زيكوا تمام بس صدقوني كدة الطريق الاسرع للديموقراطية و الايام هتثبتلكوا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :alira_heam
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:50:00 ص

إستفتيت بلا ولن أشارك معكم

للأسف هذا التصرف غير ديمقراطي فقد إحتكمنا لصندوق الإستفتاء وعلينا أن ننحني له حتي لو كان علي غير إرادتنا قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :malcomx
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:50:00 ص

هههههههههههههههه

ههههههههههههههههه... قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mhosam
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:50:00 ص

لا طبعا

لا دي دعوة صبيانية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



يبقوا مش فاهمين ديمقراطية


اشك فى ان الجمعية الوطنية للتغيير والبرلمان الشعبي وجبهة دعم الثورة تدعوا للتظاهر يوم الجمعة والا يبقوا مش فاهمين ديمقراطية *** طالما ان النتيجة جاءت معبرة عن رأى الشعب لازم نحترم رأى الاغلبية .

انا قلت لا وغالبية اللى اعرفهم قالوا لا ومع ذلك لن نشكك فى النتيجة وسنحترم رأى الاغلبية .


قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



الله عليكم

هو اللى مش معاكم يبقى عدوكم ولا كمان دى فيها تزوير؟؟؟؟؟؟ قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :whatever00
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:48:00 ص

كده كتير !!!!!

شباب الثورة اللى عشت معاهم اجمل 18 يوم فى عمرى فى ميدان التحرير وكلنا وشربنا وعشنا مع بعض كأسرة واحدة مؤكد مش هيرجعوا الميدان تانى لأننا طالبنا بالخبز والحرية والعدالة الاجتماعية واللى حصل امبارح - رغم الاستقطاب الشديد انا موافق - يعتبر عيد لكل مصر واللى حصل النهاردة نتيجة طبيعية للديمقراطية .. ياريت نمتثل للديمقراطية ونقعد كده ونبتدى نراق ونحلل ونشاهد ولو حصل شىء مخالف لمصلحة البلد نبقا نتحرك .. لكن تحركنا دلوقتى فيه شىء من الامسئولية الوطنية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :kymo
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:47:00 ص

اتقوا الله

هى الحكاية تهريج ولا ايه قلتو ديمقراطية واستفتاء وانتخابات نزيهة انتو كده بتأكدو ان احنا شعب همجى لانحترم اراء بعض ولانعرف معنى الحرية والديمقراطية ولاانتو عايزين البعبع تانى قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :princeossama
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:47:00 ص

تحلفى اصدقك أشوف أمورك أستعجب

ايه يامصريين فيه ايه وعاوزين ايه المفروض ان كل الطوائف فى بلدنا الغالية اللى الظاهر انكم مابتحبوهاش اتفقوا ووافقوا على الاستفتاء على التعديلات وكل الناس المفروض يتقبلوا النتيجة اى كانت لمصلحة مصر ، لكن لما يخسر طرف يقوم بعمل مظاهرة للرفض ويمارس نظام التخوين ويزعم ان الاستفتاء مزور فهل هذه الديموقراطية ، لا والله هذه ديكتاتورية بشعة ونفس طريقة النظام البائد ترهيب المواطنين بفزاعة الاخوان والحزب الوطنى رغم ان الحزب الواطى لم ينتخبه ايام التزوير اكثر من 37% اذا كان أحد نزل من أصله للآنتخابات، يامصريين احبوا مصر وساعدوا على استقراراها وتصدوا لهؤلاء الغوغاء ليس بالعنف ولكن بالارادة والحوار والانتاج والعمل قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :seafallah
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:47:00 ص

دا دليل ان ال 4 مليون الى قالو

دا دليل ان ال 4 مليون الى قالو لا مصممين يخربو مصر وواخدين الامور بالصوت العالى والبلطجه
بس المره دى ال14مليون المحترمين الى عارفين مصلحه البلد فين مش هيسكتو وهى هيدهم بالجزمه وملهمش غير الجزمه
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mada
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:46:00 ص

لا للتظاهر........

احب اقول للى عاوزين يتظاهروا موتوا بغيظكم....... قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Islandoflove
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:46:00 ص

ارحمونا بقه حرام عليكوا

هيا مش الديموقراطية إننا نتحترم رأى الأغلبية يا دكتور برادعى. أمال إحنا عملنا ثورة على الحزب الوطنى ليه. اتق الله فى مصر يا دكتور. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :drogba5
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:46:00 ص

الخبر قديم

على فكره الخبره ده قديم منشور على موقع الجمعيه الوطنيه بتاريخ 16 مارس وكان قصدهم الجمعه اللى قبل الاستفتاء فبلاش نسخن الناس على كلام مغلوط قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :admindd
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:46:00 ص

الى :Grandmaster

انا قلت نعم واقسم بالله كانت فعلا النسبه كبيره اوانت اللى خاين وفاسد وغبى ومش فاهم اصل العميل بيبان احترم الاغلبيه بلاش تتكلم عن الخونه لان الخونه بيبانو دلوقتى ومعروف انت بتتكلم لحساب مين وافهم وانتهى الدرس يا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



محاولة لافساد الديمقراطية

الشعب قال كلمتة 77,2وعلينا ان نحترم الاغلبية والكلام عن مظاهرة يعنى عدم احترام الاغلبية ويعتبر محاولة لافساد الديمقراطية اتمنى الا ينساق شرفاء مصر خلف هؤلاء الذين يحاولون ان يدمرون الحرية بحجج كاذبة ليس لها معانى فالدستور سيتم تغيرة كلة وعلينا بالصبر والحكمة لان الجيش لن يسكت على من يحاول ان يفرض نفسة على الاغلبية ولا للمصالح الشخصية ومصر فوق الجميع قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :champ78
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:44:00 ص

ده اسمه تهريج

لما الاغلبية توافق على التعديلات ولما المعارضين للتعديلات قرروا انهم يحترموا الاغلبية تبقى هى دى الديموقراطية الصحيحة 0 انما يطلع بتوع الجمعية يعترضوا على الاغلبية اللى قالت نعم ده يبقى تهريج وعدم اقتناع باى ديموقراطية وبالتالى انتم لا تريدون مصلحة الكل انما مصلحتكم فقط والبرادعى بتاعكم ده يرشح نفسه زى ماهو عايز لكن بنقوله وفر مجهودك لان ملكش مكان بينا 0 قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :seawaves184
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:43:00 ص

هذه هى الديمقراطية

الجمعية الوطنية للتغيير (البرادعى) مش هى ديه الديمقراطية .... ولا هناك ديمقراطية اخرى .... كفاية وخلينا نشتغل ونرفع مصر الى اعلى ... ايد تبنى ... ويد تعلم على ورقة الانتخاب ... وعيون على مصر ...دمتى يامصر كريمة وحرة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Islandoflove
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:42:00 ص

ياناس ارحمونا بقه حرام عليكو

قلتوا ديموقراطية قلنا حاضر
اعملوا استفتاء قلنا حاضر
النتيجة ظهرت احترموها بقه
حرام عليك يا دكتور برادعى، هيا مش الديموقراطية قالت ( نعم ) ولا الديموقراطية لازم تقول زى ما حضرتك عايز. اتقى الله يا دمتور فى مصر.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Fair Man
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:41:00 ص

أنبياء الديمقراطية

عاجل .. اكتشاف مجموعة من الصناديق السحرية تستطيع كشف الكذب و النفاق عن طريق الأشعة فوق الديمقراطية... هؤلاء هم أنبياء الديمقراطية في مصر ، هل لأحد أن يذكرني باسم السيد المحترم رئيس الجمعية الوطنية للتغيير ؟ قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :faysal
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:40:00 ص

ارجع

الاغلبية قالت رأيها البسيط وغير البسيط قال رايه والشريف وغير الشريف قال رايه والمثقف وغير المثقف قال رايه الكل قال رايه والاغلبية ايدت التعديلات الدستوريةالاستفتاء بنزاهة وحيادية شديدة والتحريض على نعم كان يقابله تحريض على لا ليس من حق اى شخص بعد نتيجة ان يتظاهر لأن ده هيكون ديكتاتورية الاقلية ضد ديموقراطية الاغلبية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ZAMO_82
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:40:00 ص

هو في ايه ؟

لما تبقي الجمعيه الوطنيه للتغيير والبرلمان الشعبي وجبهة دعم الثورة بيقولوا ان الدستور القديم راجع تاني بعد ما كل الناس اللي في الدنيا قالت ان الدستور القديم خلاص راح والتعديلات ديه هو تبقي من ضمن مواد اعلان دستوري مؤقت لحين انتخاب المجلسين ورئيس الجمهوريه وعمل دستور جديد ها ينزله المجلس الاعلي للقوات المسلحه خلال 48 علي لسان اللواء شاهين نائب وزير الدفاع للشئون القانونيه يبقي جبهات ايه وجمعيات ايه وهما مش فاهين ايه اللي بيحصل
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :free_egypt
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:40:00 ص

بلاش طفولة سياسية

بدلا من الطفولة السياسية اللتى لن تفيدكم فى شيئ بل على العكس ستخسرون تعاطف بعض الناس معكم... بدلا من ذلك تحركوا بإيجابيه ... شكلوا قائمة موحدة لخوض الإنتخابات... تحدثوا إلى الناس فى كل مكان... إعلنوا عن برامجكم وخططكم للتنمية... صححوا مفهوم الناس عن الشعارات والإبتزاز الدينى....

قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :hamza
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:40:00 ص

موريدين الديمقراطيه المزعومه

طيب هو فين الديمقراطيه الي انتو بتقولو عليها الأستفتاء اتعمل ورأى الأغلبيه موافقون طيب عايزن تعملو مظاهره ليه ولا علشان النيجه مطلعتش زي ما انتم عايزين .انتو كده دكتاتوريين مش ديمقراطين.ولا انتو عاوزين البلد تولع قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mada
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:39:00 ص

لا للتظاهر.....

انا مش حتكلم لان معظم الناس اللى اتكلموا قالوا اللى كنت عاوز اقوله.. احب بس اقول ان رأى الأغلبيه فوق الجميع.. و اقول للى عاوزين يتظاهروا (موتوا بغيظكم).....
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Monfakh
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:39:00 ص

غلطة عمركم, يا ريت تعملوها

هتكتشفو ساعتها انكم الفين نفر واقفين لوحدكم فى التحرير وهتعرفو ان مش انتم اللى عملتو الثورة وان مالكمش اى تأثير على الناس, و شكلكم هيبقى وحش قوى قدام العالم كله

انا لغاية دلوقتى باحترم البرادعى ومش مصدق انه يكون مع الناس الهبلة دى, عشان كده متوقع ان الخبر ده يكون كدب
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :honestman20x
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:39:00 ص

كده فوضي مش ديموقراطيه

كده بقت فوضي , عملنا ثوره طلبا للديموقراطيه , ولما صندوق الانتخاب قال كلمته تكون النتيجه التظاهر !!!!! هو فيه بالضبط ؟؟؟؟ هي فوضي ؟؟؟ معلش الواحد ساكت من زمان ولا يخون اي حد ولكن كده زادت اوي وكل لازم اقول فيه اغراض مش بريئه , انتم تبع مين بالظبط , حزب واطي ولا صهاينه ولا ايه بالظبط , كلمه اخيره , مصر حنحميها بارواحنا ومش حنسمح ابدا ان اي قوه تضرها , فلموا نفسكوا بدل ما نلمكوا . قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :dode
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:39:00 ص

نسميه ايه ده

استهبال ولا استعباط ولا سخافة انا من اللي قالو لا ولكن الديمقراطية تحتم اننا نرضى رضاءا كاملا بالنتيجة انتو عملتو زي العيال اللي بيلعبو دور شطرنج وواحد فيهم لما يلاقي نفسه خسر يفلس ويقلب الدور والله انا لو من المجلس الاعلى اعتقلكم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :medo_59412
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:39:00 ص

هو فيه ايه

هذه القوى المجهولة الهوية لماذا لم تتظاهر قبل الاستفتاء وقبل معرفة راى الاغلبية الموافقة على التعديل هم الان يفقدون مصداقيتهم واى مصرى سيتظاهر لهذا الامر فهو لا يستحق ان يكون مصرى وليست له علاقة بالثورة ولا يعنيه نجاحها من عدمه قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Ham
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:39:00 ص

الى elsedeek و GOBA

يا جماعة استهدوا بالله و بلاش التسرع, المقال ما ذكرش البرادعى (الراجل ساب الجمعية الوطنية للتغيير) و ما فيش حاجة فى المواد الجديدة تمنعه من الترشح لانه ماعندوش جنسية اخرى, اباه و امة مصريين و زوجتة مصرية. نتاكد قبل ما نلوم الناس و لو فعلا البرادعى بيايد التظاهر عالموضوع ده حاكون اول شخص ينتقده قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :elfeky2009
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:38:00 ص

ديكتاقراطيه

نفسي اعرف اللي عايز يتظاهر بعد استفتاء حر وفرق اصوات 10 مليون صوت عايز ايه تاني عايز يولع في مصر لازم يعرف انه اول واحد هيولع بنارها امال ديمقراطية ايه وحرية ايه اللي بتغنوا بيها ولا عايزين تمشوها بمزاجكم عجبي؟ قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :sawah_kenzy
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:38:00 ص

انتوا عايزين الناس تضحك علينا

انتوا عايزين الناس تضحك علينا ولا اية الصبر جميل احنا شباب 25 يناير ولا اية 2 خل وواحد بصل لو مجلس الشعب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الحدق يفهم
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mod.amin
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:38:00 ص

كنت شاكك والآن تأكدت

كنت ساعات أقول إن البرادعي بيحب مصر وعاوز مصلحتها وساعات كنت أشعر انه بيعمل لمصلحته الشخصية فقط

شوية تلاقيه في أوروبا يرقص ويشرب الخمر وشوية تلاقيه ماسك سبحة وبيصلي


لوانت بجد عاوز مصلحة البلد مش لازم يعني تكون رئيس الجمهورية .. اعمل يا أخي أي حاجة تنفع وانت مواطن عادي .. ولا هي الرئاسة يا إما بلاش


حرام عليك انت وأمثالك البلد مش ناقصة والمجلس العسكري اللي فيه مكفيه وهيلاقيها منين ولا منين


مش كل مانطلع خطوة للأمام ترجعونا عشرة لورا


والله العظيم بالأسلوب ده هتبقى نااااار ودماااار على الكل واللي حصل يوم الجمل هيتكرر تاني بس مش بناس مأجورة هيكون بناس مخنوقة منك ومن أمثالك ومن مؤيديك واللي حصل معاك في المقطم علامة وتعبير عن رأي الشعب فيك
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :kqapany
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:37:00 ص

الديموقراطية فى الرأى

يعنى احترام راى الاخر حتى لو مخالف لرأيى فرأيى صواب يحتمل الخطأ ورأى غيرى خطأ يحتمل الصواب اما فرض الرأى بالمظاهرات فهولاء بلطجية الرأى كفانا الله شرهم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :travel.more
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:37:00 ص

لا للمظاهرات والا

لا للمظاهرات والا انتم عاوزين الحق اللى فى صالحكم؟ من مبادئ الثورة الديمقراطية وده اللى حصل الان بعد كده تقولوا نتظاهر لان النتيجة ماجتش لصالحنا خلاص يله ننزل وخلى البلد تولع علشان ترتاحوا انا شخصيا لا اتوقع ان المطالبة بالمظاهرات تكون جاية من الشباب بل من الفلولللللللل قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mremad77
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:36:00 ص

احنا قبلنا الديمقراطية

الناس اللي عايزة تعمل فتنة لمصلحتها تلم نفسها شوية وتحترم راي الاغلبيةعشان تكون في ديمقراطية والا فعلا كدة كان حلال فيكو النظام السابق وكل حيوان يحاول البلبلة يجب اعتقالة لان ده انسان عايز يفرض راية بالقوة
ممكن اعرف ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :2010soda
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:34:00 ص

ده غباء

ايه اللى بيتقال ده يارب الجيش يضرب فيكم يوم الاحد لو خرجتم كل اللى هيخرج ده حزب واطى قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :meno77
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:33:00 ص

ارحمونا يا اخوانا

يعنى نعمل ايه طيب علشان نبدأ نشتغل ..اشتغلوا و كفاية تظاهر. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :amr
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:33:00 ص

بلاش تخلف

احب اولا ان اوضح بان حوالى 60% من الذين صوتوا بنعم وانا منهم للاستقرار وهو مانحتاجه لانقاذ اقتصاد بلدنا فى الشهور القادمة وفى نفس الوقت نحن مع التغير ومع محاسبة الفاسدين والمفسدين من النظام السابقين الذين يجب ان يحاكموا بالخيانة العظمى لمانحن فيه الان وكل مافعلته هذة العصابة بحق مصر والمصريين ولكننا لابد ان نستخدم يد فى للتغير ويد فى اعادة بناء مصر الحدبثة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :toutyus
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:32:00 ص

هذا الكلام غير صحيح

انا احدى الجمعية الوطنية للتغير و لن نقوم بالتظاهر يوم الجمعة لرفض الاستفتاء بل بدئنا فى التجهيز للانخابات البرلمنية ز و لكن نحن نفكر فى اقامة مظاهرة لاعدام العدلى و محاكمة رجال الشرطة الفاسدين خاصتا بعد الافراج عن قتلة شهداء الاسكندرية بضمان اقامتم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :gold snake
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:32:00 ص

استهبال ...!

شوية اغبية .. امال اية ديمقوقراطية .. ده كلام فاضى ... ده رأى اغلبية ولازم نحترمة .. يا شوية غير محترمين ...!
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Ham
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:31:00 ص

انا قلت لأ

انا ضد التعديلات و صوت بلا و مع ذلك رأى الاغلبية يحكم, ماينفعش نطلب ديمقراطية و نيجى نعيط لما نخسر. المفروض ان الناس اللى خايفة من تحكم الاخوان المسلمين فى مجلس الشعب انهم يبتدوا شغل من دلوقت لضمان وجود لهم فى الانتخابات بعد شهرين, مش الهبل اللى بعض الناس بتعمله دلوقت قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :aymanmizo
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:31:00 ص

التظاهر ليس معناه الاعتراض

ليس المقصود بالتظاهر هو الاعتراض علي النتيجه...انا موافق علي راي الاغلبيه لكنني ساتظاهر لتعديل اختصاصات الرئيس قبل انتخابات الرئاسه و ليس بعدها...محدش اتكلم علي نار حمرا من اللي رفضوا التعديلات....احنا عاوزين ضمان اللاعوده للفرعون و رفضنا التعديلات عشان كده مش حبا في قول لا...نحن الاحرص علي الاستقرار ولكن الاستقرار النهائي...مش كل مره احنا اللي نجيب لنفسنا فرعون من صناعتنا و نعدين نقوم بثوره...ياريت نفهم قبل ما نوافق او نرفض مش نوافق لان فيه ناس طلبوا مننا نوافق او نرفض لان فيه ناس طلبت مننا الرفض...المفروض نشوف ايه النثيجه لقرارنا قبل منخده بعقلنا منخليش حد يسوقنا زي الانعام. قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



يا خونه

قمة الدكتاتوريه ان تحاول الاقليه فرض ارادتها علي الاغلبيه . تم الاستفتاء وكانت العمليه تتم في سهوله ويسر وشهد العالم اجمع بميلاد الديموقراطيه بمصر فهل تريدون ان نعود الي ماقبل 25يناير بلاش عبط وتلموا لانكم مش عارفين عايزين ايه بالظبط قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mod.amin
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:29:00 ص

حسبنا الله ونعم الوكيل

واضح إن البرادعي وأمثاله مش ناوي يجيبوها البر

عاوزين ايه تاني؟ ما خلاص قولنا ديمقراطية والأغلبية رأيها يمشي


هنفضل متخلفين لحد امتى ولا يعني اللي صوتهم بيوصل للإعلام بس هما الشعب المصري

...
حسبنا الله ونعم الوكيل .. مش هيرتاحو إلا بعد حرب أهلية ويحصل فينا زي ما حصل في العراق قبل كده وليبيا الآن
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ahmedkh1111
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:28:00 ص

أين الديقراطية

يبدوا أن بعض شركاء الثورة فضلوا دور الثائر حتى وإن كان يحيى الديكتاتورية من جديد وإذا نزلنا قبل ذلك للحصول على الحرية وإسقاط الديكتاتورية فنحن على إستعداد لأكثر من ذلك لحماية حريتنا التى نلناها عن استحقاق ويريدون إفشالها. نصيحة من صديق لا للثورة المضادة ومرحباً كشركاء لبناء وطننا بحريتنا والفاصل صندوق الإقتراع قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :aragab78
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:27:00 ص

الديمقراطية

كفاية كدة الديمقراطية هى ان تتقبل راى الاغلبية انا شايف ان مجرد الدعوى للمظاهرات دليل على الديكتاتورية انتم عايزين توقفوا حال البلد اكتر من كدة كفاية الرحمة دى راى الشعب ولازم نحترموا الاغلبية هلى فكرة انا من الناس اللى فالت لا ومع ذلك لابد ان احترام راى الاغلبية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :abosaleh
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:27:00 ص

لا والف لا

هي دي الديمقراطية ان رايكو يمشي والا فلا
يعني لو كانت النتيجة لأ كان اللي عايز نعم يخرج ويتظاهر وعلى العموم انتو اللي خسرانين محدش هيستجيب وشكلكو هيبقى وحش قوي وهتفقدو ثقة الشارع فيكم ايه الفرق بينكم وبين الوطني هو بيفرض الامر بالقوة من الاول اما انتم لو جت الديمقراطية على مزاجك ماشي ولو عكس كده نبقى نتظاهر طيب لو الجيش وافقكم مثلا ورفض التعديلات الاسبوع اللي بعد يخرجوا الناس اللي موافقين على التعديلات؟؟
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :shmithar
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:26:00 ص

غلط

انا قلت لا و رغم ان انا اتصدمت من فئة الشعب الي راحت قالت نعم بدون وعي من البسطاء و العوام بس تظاهر بعد صندوق اقتراع و استفتاء غلط ,ملوش معني, لازم نحترم نتيجة الاغلبية قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :mika
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:26:00 ص

شباب 25 يناير

شباب 25 يناير ضد التظاهر بسبب الدستور.

الشعب قال كلمته ودي ضريبة الديموقراطية.


الحل ان الشعب يكتشف ان اللي قالولوا ان التعديلات دي ستسرع العودة للحياة السياسية الطبيعية السليمة وان الدستور معطل وان لا ضد الاسلام وضد الله كانوا بيشتغلوه لاسباب شخصية ومصالح كانوا لامؤاخذة بيضربوه علي قفاه. يمكن المرة الجاية يفهموا ويقرروا علي اساس المعرفة.

مرة اخري المصريون قالوا كلمتهم وخلاص وكامتهم علي راس الكل.
خلاص بقي نشتغل واللي حصل حصل.
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



مصر للكل

انا عايز اعرف هو انتم الشعب كله
تمشونا زى ما انتم عايزين
كفايه خراب خلتوها دمار من بعد الثوره الشريفه الحره
وبعدين يا عم البرادعى انت عايز ايه
انت واخد جنسيه اجنبيه مالك ومالنا
اطالب الجيش بالحكام العرفيه كمواطن مصرى حر
عايزين دستور على مزاجكم وعلى اهواكم الاغلبيه قالت رأيها وخلاص
كفايه خراب وشوفوا اعمالكم ومصالحكم واولادكم افضل
وحسبى الله ونعم الوكيل فيمن يريد خراب
ام الدنيا
مواطن مصرى حر
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :kfmohamed
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:26:00 ص

????

تعديلات فيها اللي فيها ..الشعب قال كلمته و وافق يبقي الاقليه لازم تلتزم أمال ديمقراطيه إيه اللي بتتكلم عليها ...٧٧ في الميه موفقين
يبقي خلاص إنتهت ...مظاهرة إيه و ليه ؟؟؟؟؟؟؟
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :Saladinooo1
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:25:00 ص

bad losers

وكأنكوا في ماتش كورة وكمان bad losers
واضح فعلا نوعية الناس دي ايه
ومش عاوز اقول الناس ايلي قالت ﻷ لان فيهم ناس كتيييييييييير محترمة وبتفهم في الديمقراطية عن السادة دول
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ahmadmarafa
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:25:00 ص

انا قولت لا

ماينفعش , ننزل في مظاهرات نطالب بإبطال رأي الأغلبية , أمال فين الديموقراطية اللى إحنا بنطلبها ؟
انا مش هنزل في مظاهرات , علشان أفرض رأيي على الأغلبية
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ghwnam
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:24:00 ص

ديكاتورية اخرى

انهم مثل مبارك لا فرق , هل يظنون انهم اوصياء علينا , لا لن نرضى بالوصية مرة اخرى , نحن نستطيع ان نختار ما نريد وهؤلاء من يزعمون العلمانية و هم فى الاصل ديكاتوريين لقد انكشفتم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :tamerman2010
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:23:00 ص

انا قولت لا

انا من الناس الي قولت لا واحترمت راي الاغلبية على طول حضوصا انها مش فارقة كتير وكده كده اعلان دستوري..واكاد اجزم ان دول فلول الحزب الواطي علشان يبينوا ان المصريين مش وش ديمقراطية فوق يا شعب قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ghghgh
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:22:00 ص

احنا مش ورانا حاجة

كل شوية نعدل فى الدستور ونعمل استفتاء والله لعبة اصل احنا مش ورانا حاجة ياعم لو ظهر ديكتاتور تانى نطلع 85 مليون ونشيل امه ايه المشكلة يعنى قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :sliver
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:22:00 ص

ومالة

يارب الجيش يحكم عليهم احكام رادعة مش هيمشونا على مزجهم قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :travel egypt
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:20:00 ص

ندا

ندا الى كل موطن بيحب البلد دية بلاش نمشى ورا الكلام الى هيهد الى الشباب عملوة عشان خاطر ربنة بقى نسيب فرصة للجيش والوزرات انها تقوم بمهام عملها وبلاش تجمعات والكلام دة صدقونى فى ناس عاوزة البلد تفضل فى فوضى على طول قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق



عجبي عليك يازمن

عجبي عليك يازمن
طالبنا بالديموقراطيه واه بين ايدينا ونزلنا نصوت عالتعديلات الدستوريه بآه ولأ انا عن نفسي قلت لأ بس لما الشعب يقول عايزين تعديلات دستوريه يبقى اسكت خالص لأن الشعب رفض رأيي سواء بقى كلامهم صح ولا غلط الشعب اراد كده

لا يوجد مبرر للنزول للمظاهرات واعتقد ان هذا يعتبر استهبال ولا يمت للديموقراطيه بأي صله سواء من قريب او من بعيد


اعتقد ان الي عايز يعمل كده محتاج يعيد تفكيره في اللي هيعمله لأن محدش هينزل معاهم ووقتها شكله هيبقى وحش قويييييييييييييييييي


على فكره الجميع هيبدأ الوقت حمله قويه لتوعية الناس لأن ده منافي للديموقراطيه وطبعاً وقتها ابقى انزل اعترض بقى في التحرير لوحدك


ربنا يهدي - هي الديموقراطيه عشان تقول رأيك بس مينفعش تسمع المعارض ليك


سبحانك يارب - لا تعليق
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :amr
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:20:00 ص

بلاش مظاهرات لهذا الموضوع

احب اولا ان اوضح بان حوالى 60% من الذين صوتوا بنعم وانا منهم للاستقرار وهو مانحتاجه لانقاذ اقتصاد بلدنا فى الشهور القادمة وفى نفس الوقت نحن مع التغير ومع محاسبة الفاسدين والمفسدين من النظام السابقين الذين يجب ان يحاكموا بالخيانة العظمى لمانحن فيه الان وكل مافعلته هذة العصابة بحق مصر والمصريين ولكننا لابد ان نستخدم يد فى للتغير ويد فى اعادة بناء مصر الحدبثة قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق


  • تعليق :ghwnam
  • بتاريخ : 21/03/2011 01:19:00 ص

من يدعي الديمقراطية

يزعمون الليبرالية والعلمانية ويحملون الديمقراطية حتى اذا جاءت بغير رائيهم لعنوها
والله كنت ممن بدئوا فى التحرير ونمنا على النجيل والاسفل وقلت نعم للعديلات باقتناع ولن اسمح الان باقلية طبقا للنتيجة النهائية للتعديلات بان تفرض رائيها على الاغلبية انها مهزلة لقد وضحت صورتهم يريدون ديمقراطية على مقاسهم لقد اكتشفنا ان الاسلاميين افضل منهم ولن نسمح لهم بان يشوهو الوجه الحضاري لمصر
قيم هذا التعليق

ابلغ عن تعليق غير لائق
د ابو يحيى غير متواجد حالياً  
قديم 21-03-2011, 10:57 AM   رقم المشاركة :[4]
معلومات العضو
مشرفة مجالس الاسرة العربية
 
الصورة الرمزية ام غادة
 
أحصائيات العضو

علم الدولة : علم الدولة Egypt

افتراضي

ازاى بيدعوا الديموقراطية وعايزين يتظاهروا ضد ما يريده الشعب الذى خرج بنسبة كبيرة للإستفتاء لم تحدث من قبل ولم يكن هناك اى تزوير
المفروض يسكتوا بقى ويسيبوا البلد تقف على رجلها بقى
ام غادة غير متواجد حالياً  
قديم 21-03-2011, 06:54 PM   رقم المشاركة :[5]
معلومات العضو
مشرف مجالس المجتمع العربي
 
الصورة الرمزية محاسب/ياسر قاسم
 
أحصائيات العضو

علم الدولة : علم الدولة Egypt

افتراضي

انا مع حرية الراى والتعبير ، وأرفض الحجر على الاراء الاخرى وكذلك ارفض تكميم الافواه ، واعلنت رفضى للتعديلات الدستورية وباعلى صوتى لا للتعديلات الدستورية ، نريد دستورا جديدا يعبر عن الشعب ،ولكن بعد الاستفتاء قبلت النتيجة بصدر رحب لان الشعب قد قال كلمته ، وبالتالى المطلوب هو وحدة الصف والاستعداد لما هو قادم وما يخبئه القدر لمصر، مازلت متفائل بان القادم افضل واحسن لمصر، فلا لتفرقة الشعب ونعم للوحدة ثم الوحدة ، ويد الله مع الجماعة .اللهم وحد صفوفنا واجمع كلمتنا ولاتشمت فينا احدا واكتب لمصرنا مافيه الخير والامان. مصر فوق الجميع ، مصر اكبر من الجميع ، كلنا فداء لمصر ،وتحيا مصر تحيا مصر . ودمتم بكل خير
محاسب/ياسر قاسم غير متواجد حالياً  
قديم 21-03-2011, 10:26 PM   رقم المشاركة :[6]
معلومات العضو
النائب الاول لرئيس مجلس الادارة
 
الصورة الرمزية الشافعي
 
أحصائيات العضو

علم الدولة : علم الدولة Egypt

افتراضي


اذا ادعينا اننا طلاب ديمقراطية فعلينا القبول بجميع قواعدها فالديمقراطية لا تعني ان تكون منتصر علي الدوام
والسؤال هل لو كانت النتيجلا خرجت بلا هل كان سيقبل هؤلاء مثل هذة التصرف والاعتراض
في النهاية الجميع خرج منتصر بهذا الشكل الحضاري والاداء المثالي للشعب المصري يجب ان تعلم كيف نتعامل مع الراي الاخر والا نشوة ما نحققة من انجازات
الشافعي غير متواجد حالياً  
قديم 21-03-2011, 10:54 PM   رقم المشاركة :[7]
معلومات العضو
مشرف مجلس قبائل فلسطين
 
الصورة الرمزية عبدالرازق مصاروة
 
أحصائيات العضو

علم الدولة : علم الدولة palestine

افتراضي

بسم الله الرحمن الرحيم .
الدعوة للتظاهر ,أقل ما يـُقال فيه "لعب عيال"...!!!؟؟؟وأسْتـَميحـَكم عـُذرًا لأنـَّني تدخلت بشأن داخلي وخاص...ومِنْ حـَقـِّكـُم عَلـَيّ توضيح ذلك:
لو كانت الدعوة للتظاهر ناتِجـَة عن حسن نِيَّة ,وإسْتِمْرارًا لِنـَهْج الثورة....فالذي يـُفكر بهذه الطريق ,يحتاج لدروس في الديمقراطية...!!!وأول دروسها القبول برأى الأغلبية.
فإذا لـَمْ تـَكـُنْ الاولى ,فـَمِن حق الجميع أن يـَضـَع سوء النـَّيَةِ وتـَبْييت الشر من وراء هذه الدعوة...!!!؟؟؟.
والله من وراء القصد.
عبدالرازق مصاروة غير متواجد حالياً  
 

مواقع النشر (المفضلة)


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
كتاب قذائف الحق للشيخ محمد الغزالي "كاملا" محمد محمود فكرى الدراوى موسوعة الفرق و المذاهب و الملل و النحل (على مذهب اهل السنة) 3 26-12-2015 08:00 PM
اسماء العائلات الغزية من اصول مصرية التي وردت في السجل الشرعي العثماني-اعداد حسن سليم ابولمظي حسن سليم مجلس قبائل فلسطين 8 10-08-2014 06:01 PM
أول جيش في التاريخ محمد صلاح مجلس التاريخ القديم 1 09-01-2011 05:17 AM
عائلات (المصري) في الاردن وفلسطين حسن سليم مجلس انساب محافظة الشرقية 3 04-01-2011 11:35 PM

  :: مواقع صديقة ::

:: :: :: :: ::

:: :: :: :: ::


الساعة الآن 03:05 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO TranZ By Almuhajir
..ٌ:: جميع الحقوق محفوظة لموقع "النسابون العرب" كعلامة تجارية لمالكه المهندس أيمن زغروت الحسيني ::ٌ..
منتج الاعلانات العشوائي بدعم من الحياه الزوجيه